Gear

Er zijn ongeveer 150 verschillende types schoenen die aangemerkt kunnen worden als goede hardloopschoenen. Het aanbod wordt steeds groter en de tijd dat je alleen naar de kleur van een schoen hoefde te kijken, ligt ver achter ons. Wat is nou het verschil tussen een hardloopschoen van 150 euro en een paar van het huismerk van Bristol voor 20 euro?

Het televisieprogramma Radar deed onlangs onderzoek naar hardloopschoenen en concludeerde dat er eigenlijk weinig verschil tussen heel dure en goedkope schoenen zit. Hardloopschoenen hebben zich wat blessures betreft nog niet bewezen, stelt Benedicte Vanwanseele van de Universiteit van Leuven. Toch is het wel degelijk belangrijk dat je met een aantal zaken rekening houdt voordat je overgaat tot de aanschaf.

Aandachtspunten

  • Maat. Schoenen worden verkocht op lengtemaat. Helaas is zo'n maat geen objectief gegeven, want die kan per land en zelfs per merk verschillen. Maten voor de breedte van de schoen worden zelden of niet gehanteerd. Bij het passen trek je de sokken aan die je ook gebruikt bij het hardlopen. Het is verstandig om de veters eruit te halen en op de schoenen rond te wandelen en te dribbelen. Als de schoen dan van achteren slipt is hij te groot of bij de hiel te breed. In de lengte moet er in ieder geval genoeg ruimte voor de tenen over zijn: minstens 4mm.
  • Hielkap. De hielkap moet de hiel voldoende fixeren en sturen tijdens de landing en afzetfase. De hoogte van de hielkap is van belang. Als de hielkap te laag is zal de schoen snel slippen. Te hoog is echter ook niet goed, want dat geeft een verhoogde kans op achillespeesblessures. 
  • Zool. De zool heeft een profiel, dat afgestemd moet zijn op de ondergrond waarop gelopen wordt. Daarnaast hoort het buigpunt van de zool onder de bal van de voorvoet (ongeveer op 2/3 van de lengte) te liggen. Een licht verhoogde hak vergemakkelijkt de landing en voetafwikkeling.
  • Schoenleest. Er zijn verschillende soorten schoenleesten (bijvoorbeeld recht of gezwaaid) die passen bij verschillende voetvormen.
  • Voetbed en sportsteunzool. In elke schoen zit een voetbed. Als dat niet het juiste is voor de voeten kan het verwisseld worden. Dat kan met een ander voetbed dat los in de sportwinkel te koop is, of met een aangemeten voetbed. Zo'n aangemeten voetbed wordt een sportinlay of sportsteunzool genoemd en wordt gemaakt door een orthopedisch schoenmaker. Het is wel zaak om een sportsteunzool alleen te laten aanmeten als die ook echt nodig is. Vraag hierover advies aan een deskundige (zoals een sportarts).
  • Naden. De naden moeten goed gestikt zijn en er mogen geen harde stikranden op de verkeerde plaatsen zitten. Zo'n stikrand kan namelijk blaren veroorzaken.

Overpronatie

Overpronatie is een bekende term in de hardloopwereld. Het betekent dat de enkel en de voet bij de landing en voetafwikkeling te veel en te abrupt naar binnen wegzakken. Lopers die overproneren hebben een verhoogde kans op blessures, zoals een achillespeesontsteking of beenvliesirritatie. Je herkent overpronatie door bij oude loopschoenen te kijken naar de stand van de hak. De hakken zijn bij overpronatie naar binnen toe weggezakt. Een andere manier is dat je achter de loper gaat staan als deze hardloopt en je kijkt wat er gebeurt met de hakken van schoenen bij de voetafwikkeling. Er zijn speciale schoenen ontwikkeld die overpronatie tegengaan. Dit kan bijvoorbeeld door aan de binnenzijde van de zool materiaal te gebruiken dat harder is en dus minder veert bij de landing. Let wel op: schoenen met zo’n correctie zijn alleen geschikt als je daadwerkelijk overproneert. Lopers die een normale afwikkeling hebben en toch dit soort schoenen dragen lopen het risico dat ze te veel naar buiten worden gedwongen. De kans op blessures neemt daardoor juist toe.

Gebruik

Bedenk voordat je schoenen gaat kopen eerst waarvoor je ze gaat gebruiken. Bij lopen op de weg is een schoen met een grote schokabsorptie en een gering profiel het beste. Ga je lopen op een zachte ondergrond, dan is een steviger schoen met een grover en hoger profiel de beste keus. Alleen voor de betere marathonloper heeft het voordelen om een aparte wedstrijdschoen te kopen.

Lichaamsgewicht

Ook het lichaamsgewicht is van belang bij de aanschaf van de schoenen. Als je zwaarder bent dan 70-80 kilo heb je schoenen nodig met meer stevigheid en een grotere schokabsorptie. De tussenzool mag niet te zacht zijn. Dan kost de afzet namelijk te veel energie en raak je eerder vermoeid. Bovendien is er bij schoeisel dat niet is afgestemd op het gewicht en de loopstijl een grotere kans op blessures als enkelverzwikkingen en overbelasting van pezen.

Luister naar je lichaam

Tegenwoordig zijn er loopschoenen in tal van soorten, aangepast aan jouw looptechniek en behoefte. Goed advies is noodzakelijk. Het is verstandig om op een rustig moment in een sportspeciaalzaak met een deskundige verkoper de tijd te nemen om de juiste keuze te maken. Het belangrijkste is echter om zelf een oordeel te vellen en te luisteren naar je lichaam. Bedenk dat een kwalitatief goede schoen nog niet goed hoeft te zijn voor alle voeten! De één kan uitstekend hardlopen op schoenen van de Bristol, maar de ander zweert bij schoeisel van een gerenommeerd sportmerk.