Meer ontspanning met mindful hardlopen

Bert
Bert Pessink Zondag, 31 oktober 2021
Meer ontspanning met mindful hardlopen
© Feel Welles

Wil je hardlopen inzetten om meer innerlijke rust te ervaren? Misschien is mindful hardlopen wat voor jou: het helpt je focussen op het moment en meer ruimte in je hoofd te creëren.

Bij Mindful running draait het niet om het neerzetten van een prestatie. De focus ligt op genieten van het moment en het leegmaken van je hoofd om meer rust en balans in het leven te creëren. Hardloop- en ademcoach Linda Welles geeft via haar bedrijf Feel Welles Mindful running cursussen. ‘Bij Mindful running leer ik mijn cursisten om op een nieuwe, bewuste en meer ontspannen manier hard te lopen. Dit doen we met behulp van verschillende ademhalingsoefeningen en door stil te staan bij het lichaam en de houding tijdens het lopen.’

De kracht van ademhaling

Een rustige ademhaling vormt het belangrijkste aandachtspunt tijdens de Mindful running trainingen die Linda verzorgt. ‘Een goede ademhaling is heel belangrijk bij hardlopen. Ik zie in mijn cursussen dat de meeste hardlopers hoog op de borst ademen en via de mond. Er is echter veel winst te behalen door je ademhaling te laten zakken naar de buik (waar ook de kracht vandaan komt) en via de neus te ademen. De neus zuivert, verwarmt en bevochtigt de binnengekomen lucht namelijk en daarnaast resulteert een neusademhaling erin dat er 10 tot 20% meer zuurstof wordt opgenomen in het lichaam.

Deze manier van ademen vereist wel de nodige training. Ook leer ik de cursisten om na het versnellen of het betreden van een heuvel de uitademing te verlengen, zodat ze sneller herstellen en terugkeren bij een rustige ademhaling. Ze ontvangen dus tijdens de gehele cursus tools die ze ook tijdens hun eigen trainingen en wedstrijden kunnen toepassen.'

Tot rust komen in de natuur

Linda kiest voor haar Mindful running trainingen altijd natuurlijke gebieden uit zoals de Groenzoom in Berkel en Rodenrijs en de Kralingse Plas in Rotterdam. De natuur speelt zeker ook na de pandemie een belangrijke rol in de bewustwording. Welles: ‘Lopers kregen door het uitvallen van wedstrijden meer tijd voor rust en ontspanning in hun leven en leerden om meer te genieten van de natuur. Deze veranderde levenswijze is veel lopers goed bevallen en dat willen ze erin houden. Daarom schenk ik, naast het doen van ademhalingsoefeningen en de focus op een ontspannen lichaamshouding, ook aandacht aan het bewust genieten van de omgeving om zo gedachtes en alledaagse zorgen los te laten. Mindful running is heerlijk en echt iets voor mensen die het prestatieve willen loslaten en verlangen naar meer bewustwording, rust en ontspanning in het lopen.’

Wil jij graag ontspannen je training starten? Op de website van Feel Welles vind je diverse gratis ademoefeningen om te beluisteren.

Op korte termijn zelf ervaren wat Mindful Running inhoudt? Dit is één van de workshops die we aanbieden tijdens de Running Experience op zaterdag 27 november. Beleef een dag boordevol hardloopkennis met diverse workshops en clinics. Zien we jou op Papendal?

Ben jij er ook bij?

Kom naar de Running Experience

Word een betere hardloper!

Koop snel je ticket Bekijk het aanbod
Lichaam Motivatie Ontspanning
Bert Pessink
Geschreven door

Bert Pessink

Bert Pessink is als speaker/infotainer sinds 1984 de stem van menig hardloopevenement in heel Nederland waaronder de Zevenheuvelenloop, de Dam tot Damloop, de Marikenloop, de Groet uit Schoorl Run, de 4 mijl van Groningen en de Amsterdam Marathon. Bovendien was hij speaker bij de EK Cross in 2005 in Tilburg en de EK Halve Marathon in 2016 in Amsterdam. Alle grote namen uit de wegatletiek passeerden in de afgelopen 30 jaar zijn microfoon.