Voeding

In Oosterse landen deden ze het al veel langer, maar de laatste jaren wordt het eten van zeewier ook in Europa steeds populairder. Niet gek, want zeewier is echt supervoedsel!

Zeewier is rijk aan goede bouwstoffen, zoals jodium, ijzer en kalk. Vooral een bepaald soort kelp is rijk aan jodium. Jodium is belangrijk voor de productie van schildklierhormonen. Deze hormonen zijn nodig voor een goede groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling. 

Vitamine B12

Zeewier is ook een bron van vitamine B12, de vitamine die je verder bijna alleen maar vindt in dierlijke producten. Een mooie vervanger voor vegetariërs dus! Heb je een tekort aan vitamine B12, dan krijg je een vorm van bloedarmoede die allerlei vervelende verschijnselen als vermoeidheid en ademnood met zich meebrengt. En die kan je natuurlijk niet gebruiken als je aan het trainen bent. Uit onderzoek is ook gebleken dat zeewier bioactieve bestanddelen bevat waardoor je een lagere bloeddruk en een lager cholesterol krijgt, plus een gezondere spijsvertering.

Vezels

Ook vezels vind je in groten getale in zeewier terug. Die zijn niet alleen belangrijk voor een goede darmwerking, maar zorgen ook dat de koolhydraten die je uit je voeding haalt meer geleidelijk in je bloed worden opgenomen.

Eiwitten

Tot slot levert zeewier heel veel eiwitten. En die zijn belangrijk voor de opbouw en het herstel van je spieren. Vooral bruinwieren en soorten als nori leveren veel lichtverteerbare eiwitten.

Hoe eet je het?

Zeewier kan op diverse manieren gegeten worden. Verwerk het bijvoorbeeld in een omelet, in een salade of maak er zeewierburgers van. Ook is het een bekend ingrediënt van sushi, al eet je dan meer vis en rijst dan dat je zeewier binnenkrijgt.

 

Bron: Sport.nl

Foto: Shutterstock