Voeding

‘’Het is belangrijk dat je op zoek gaat naar een eetpatroon dat bij jou past’’ is een veelgehoorde uitspraak waar ik het zeker mee eens ben. Er is namelijk geen vast eetpatroon die past bij iedereen. Elk persoon is anders, elk individu heeft een uniek lijf met unieke behoeftes. Maar hoe kom je erachter welk eetpatroon specifiek bij jou past? In dit artikel helpt hardlopen.nl expert Tara Vossers je graag op weg.

Ga je op dit moment energiek door het leven zonder klachten? Verloopt het hardlopen zonder maag-darmproblemen en ben je blij met je huidige gewicht? Ziet je huid er gezond uit en functioneren je organen naar behoren? Gefeliciteerd! Waarschijnlijk heb je dan het voedingspatroon gevonden dat past bij jou en je lichaam. Geen reden dus om hier grote veranderingen in aan te brengen.

Maar wat als je wel klachten hebt? Je huid onrustig is? Je darmen niet functioneren naar behoren? Je met een opgeblazen buik de dag doorkomt? Je maagklachten hebt tijdens het hardlopen? Of als je niet tevreden bent over je gewicht? Dan is het zeker raadzaam om op zoek te gaan welke voedingsmiddelen deze factoren in stand houden of verergeren. Helaas is het haast niet mogelijk om via lichamelijk onderzoek te achterhalen welke voedingsmiddelen je beter niet meer kan nemen. Er zijn verschillende bloedtesten op de markt die een indicatie kunnen geven. Echter is het nog niet geheel duidelijk hoe betrouwbaar deze bloedtesten zijn.

Luister naar je lichaam

Je gevoel en je lijf liegt echter nooit. Probeer dus in deze zoektocht vooral naar deze signalen te luisteren. Om de signalen van je lijf in kaart te brengen adviseer ik je een uitgebreid logboek bij te houden. Hierin kun je bijvoorbeeld per dag noteren wat je hebt gegeten, gedronken en hoeveel. Maar ook hoe je je die dag voelde. Wat je klachten waren en of het een stressvolle dag is geweest. Tot slot kun je desgewenst je ontlastingspatroon beschrijven en je gewicht noteren. Mocht je last hebben van huidproblematiek dan zou je eventueel nog wekelijks foto’s kunnen nemen van de probleemzones, zodat je dit over een langere periode met elkaar kan vergelijken. Ga vervolgens stap voor stap kleine aanpassingen doorvoeren in je voeding. Door dagelijks het logboek bij te blijven houden kun je makkelijk overzien welke factoren positief of negatief veranderen Ik adviseer bewust het voedingspatroon stapsgewijs aan te passen. Zo krijg je een veel nauwkeuriger beeld wat individuele voedingsmiddelen voor je lijf doen. Wanneer je tien veranderingen tegelijk in je voedingspatroon doorvoert en je klachten verbeteren, weet je nog steeds niet concreet welke voedingsaanpassingen hebben gezorgd voor de verbetering. Het kan de combinatie zijn van alle tien aanpassingen maar de kans is ook groot dat er één of twee specifieke aanpassingen zijn die zorgen voor de verbetering.

Kortom, het ontwikkelen van een voedingspatroon die bij je past is een uitgebreide zoektocht. Deze zoektocht heb je niet in een paar dagen of paar weken voltooid. Hier moet je uitgebreid de tijd voor nemen. Deze zoektocht is ook niet altijd gemakkelijk. Desondanks is het veel waard om goed voor je lijf te zorgen. Het levert je een hoop informatie op en hopelijk uiteindelijk ook klachtenverlichting, een lager gewicht of een gezondere huid. Merk je dat je er zelf niet uitkomt? Laat je dan adviseren door een (sport)diëtist bij je in de buurt. Ik wens je veel succes bij dit experiment!

Door Tara Vossers

Tara Vossers is de Hardlopen.nl-expert op het gebied van voeding. Bij haar kun je terecht met al je vragen over voeding en afvallen. Ze heeft als (sport)diëtiste een eigen praktijk in Doetinchem waar ze sporters begeleidt bij verantwoord afvallen en het geven van voedingsadvies aan (recreatieve) sporters.