Voeding

Hooikoorts is een allergische reactie van de slijmvliezen van neus en ogen op stuifmeel (ook wel pollen genoemd) van bepaalde grassen, planten en bomen die in bloei staan. De periode dat je last kunt hebben van hooikoorts is geheel afhankelijk van de bloeiperiode van de grassen, bomen en planten waar je allergisch voor bent. De meeste bloei vindt plaats tussen februari en september.

Waarom heeft de ene persoon last van deze pollen en andere niet?

Daarvoor duiken we iets dieper in op ons immuunsysteem. De huid en slijmvliezen van onze ogen, neus, mond, longen en darmwand vormen een eerste barrière die indringers van buitenaf buiten probeert te houden. Zij bevatten een beschermlaag met (als het goed is) goede bacteriën, die wij flora of het microbioom noemen. Als deze barrières goed werken hoeven andere delen van ons immuunsysteem niet in actie te komen.

Als de stuifmeelkorrel wel door de barrière van het slijmvlies heen breekt, komt ons immuunsysteem in actie en vormt een ontstekingsreactie. De symptomen kunnen als volgt zijn: loopneus, niezen, jeukende ogen, benauwdheid, jeuk, keelpijn en vermoeidheid.

Hoe kunnen we die eerste barrière goed laten werken?

Wanneer de beschermingswand niet helemaal meer intact is kunnen er dus problemen ontstaan. Voeding speelt hierbij een grote rol. De beschermingswand heeft vooral goede bacteriën nodig om alle processen goed te laten verlopen en die wand dicht te houden. Goede bacteriën leven van groente en fruit. Dus wil je gezonde darmen dan is het belangrijkste advies: eet veel groente! En dan bedoelen we niet 250 gram maar zeker 400 gram en nog liever 500 gram per dag! Lees hier meer over de praktische kant van het eten van groente.

Naast het eten van groente zijn ook omega-3 vetzuren uit vis en zeegroente (zoals algen en zeewier) heel belangrijk. Deze bevatten ontstekingsremmende stofjes.

Anti-nutriënten

Onze westerse voeding bevat enkele anti-nutriënten die onze darmwand kunnen irriteren en hierin kleine openingen kunnen maken. Anti-nutriënten zijn een groep stoffen uit voeding die ons lichaam niet voeden maar juist tegenwerken. Daarnaast kunnen ze ervoor zorgen dat je andere (nuttige) voedingsstoffen minder goed op kunt nemen. Je ervaart niet direct veel klachten, zoals buikpijn, maar het bouwt zich heel langzaam op. Uiteindelijk kun je vermoeidheid ervaren, een verminderde weerstand, hooikoorts of een verhoogde kans op ziektes.

Voorbeelden van anti-nutriënten zijn caseïne en gluten. Caseïne is een dierlijk eiwit dat in zuivel voorkomt. Ook gluten is een eiwit en deze komt voor in onder andere tarwe, rogge en spelt.

Wanneer de darmwand door deze kleine openingen verhoogd doorlaatbaar wordt, kunnen ongenode gasten direct in de bloedbaan terecht komen. Hierop reageert ons immuunsysteem met een immuunreactie. Als deze situatie lang aanhoudt dan kan dat leiden tot een zogenoemde laaggradige ontsteking. Hierbij is ons immuunsysteem continu een beetje actief. Dit vreet energie en zorgt ervoor dat ons immuunsysteem steeds zwakker wordt.

Conclusie

Probeer volop variatie aan te brengen in je voeding en minder brood en zuivel te gebruiken. Wanneer je meer groente gaat eten en dus een keer een salade, soep of een restant van de warme maaltijd als lunch eet hoef je sowieso minder tot geen brood of zuivel te gebruiken.

Door Brenda Frunt

Brenda Frunt is sportdiëtist en schrijfster van 2 sportkookboeken ‘Goud op je bord’ deel 1 en deel 2 die ze samen met de chef kok, Erik te Velthuis, van Sportcentrum Papendal schreef. Als (sport)diëtist begeleidt ze (top)sporters en inspireert ze dagelijks mensen uit het bedrijfsleven met workshops, 30 dagen challenges en alles rondom het gebied van voeding en vitaliteit binnen het bedrijf. De drive van de mensen uit het bedrijfsleven lijkt erg op die van topsporters en dat geeft een enorme boost!

Stel een vraag aan sportdiëtist Brenda Frunt

Onze experts geven persoonlijk advies aan leden van hardlopen.nl. Op dit moment heb jij nog geen account. Geniet van de voordelen en sluit je ook aan!

Ben je lid maar nog niet ingelogd? Log hier in en stel direct je vraag aan de hardlopen.nl experts!

Sluit je aan