Voeding

Flesje water mee in de tas richting het werk, nog even goed drinken alvorens te gaan sporten en tijdens het hardlopen ook goed je vocht aanvullen. Klinkt bekend in de oren toch? Drinken vóórdat je dorst krijgt, de hele dag door. Alleen ons lichaam en onze hersenen begrijpen er niks van. Hardlopen.nl expert Brenda Frunt legt het uit.

In de geschiedenis van de mens hebben we nooit de hele dag door telkens gedronken. Als we bij het water waren, dronken we in één keer totdat we verzadigd waren, daarna weer voor een langere periode niet.

Wat gebeurt er dan als je de hele dag door kleine slokjes drinkt?

Continue drinken zet ons lichaam continue een beetje onder stress. Een dorstgevoel geeft het signaal af dat er mogelijk drinken aan gaat komen. De maag bereidt zich daarop voor én activeert het immuunsysteem om te kijken of er mogelijk ziekteverwekkers mee naar binnen komen. Als je de hele dag door kleine beetjes drinkt dan kan je immuunsysteem te actief worden. Ook milde maagklachten liggen op de loer.

Natuurlijk blijft het belangrijk om voldoende water te drinken. We bestaan namelijk voor het grootste deel uit water, zowel ons lichaam als ons brein. Water zorgt voor de aanvoer van voedingsstoffen in de cellen en de afvoer van afvalstoffen uit de cellen. Elke dag water drinken is dus essentieel, maar liever niet verdeeld over 100 momenten per dag.

Hoe kan ik het dan beter aanpakken?

Bulkdrinken is een veel gehoorde term. Klinkt als een hype? Eigenlijk is het een oeroud principe; drink een paar keer per dag een paar glazen water totdat je verzadigd bent. Het mooiste zou zijn als je drinkt wanneer je een dorstprikkel hebt. Dus niet vóórdat je dorst hebt, maar nadat je dorst hebt. Maar wanneer heb je dorst? We voelen dat niet altijd meer goed. Als praktische regel kun je ook aanhouden om bijvoorbeeld drie keer per dag drie glazen water achter elkaar te drinken. Bijvoorbeeld bij het opstaan, halverwege de ochtend en halverwege de middag.

Hoe zit dat dan met ontspanning?

Het klinkt echt heel gek, maar milde dehydratatie zorgt voor vrijlating van het hormoon oxytocine. Het lichaam gaat in zo’n situatie niet alleen zoveel mogelijk water en mineralen vasthouden, maar ook het bindingshormoon oxytocine vrijgeven. Het blijkt dat bij waterschaarste in de natuur, dieren elkaar niet aanvallen. Oxytocine zou daar een rol in spelen. En waarom zou je oxytocine willen?

- het zorgt voor ontspanning;
- verbetert het groepsgevoel;
- en je voelt je meer tevreden.

Hartstikke fijn, maar hoe zit dat dan in combinatie met hardlopen?

Het kan dus hartstikke interessant zijn om het sporten op te bouwen met milde dorst, en nadien een paar glazen water te drinken totdat je verzadigd bent. Wie weet wat het je gaat brengen op het lichamelijke vlak en qua ontspanning. Ga hier natuurlijk verstandig mee om door bij warme temperaturen, lange duurlopen of wedstrijden niet licht gehydrateerd te starten.

Probeer daarnaast om  bulkdrinken een plekje te geven in je dagelijkse leven door drie keer per dag drie glazen water te drinken.

Door Brenda Frunt

Brenda Frunt is sportdiëtist en schrijfster van 2 sportkookboeken ‘Goud op je bord’ deel 1 en deel 2 die ze samen met de chef kok, Erik te Velthuis, van Sportcentrum Papendal schreef. Als (sport)diëtist begeleidt ze (top)sporters en inspireert ze dagelijks mensen uit het bedrijfsleven met workshops, 30 dagen challenges en alles rondom het gebied van voeding en vitaliteit binnen het bedrijf. De drive van de mensen uit het bedrijfsleven lijkt erg op die van topsporters en dat geeft een enorme boost!

Samen met Zilveren Kruis maken we het voor onze leden mogelijk om een vraag te stellen aan onze Gezond hardlopen Experts. Ook bieden we samen een zorgverzekering speciaal voor hardlopers. Jouw gezondheid staat voor ons op de eerste plaats!

Stel een vraag aan sportdiëtist Brenda Frunt

Onze experts geven persoonlijk advies aan leden van hardlopen.nl. Op dit moment heb jij nog geen account. Geniet van de voordelen en sluit je ook aan!

Ben je lid maar nog niet ingelogd? Log hier in en stel direct je vraag aan de hardlopen.nl experts!

Sluit je aan