Voeding

Het oergraan Teff is al 5.500 jaar oud. Wat Teff zo bijzonder maakt ten opzichte van alle andere graansoorten, is dat het de afgifte van energie over een langere periode doseert. En dat is ideaal voor duursporters.

Brood, pasta, muesli, een reep: Teff kun je in verschillende vormen eten. In dit oergraan zitten veel langzame koolhydraten. Daardoor geeft het energie stapje voor stapje af, in plaats van het overschot aan energie als vet in je lichaam op te slaan.

Stabiel

Je bloedsuikerspiegel blijft na het eten van Teff daardoor stabiel, zonder pieken en dalen. Daarmee voorkom je dat je tijdens het hardlopen de zogenaamde ‘hongerklop’ krijgt. Je kunt langer, makkelijker en sneller doorlopen. 

Glutenvrij

In Teff zitten veel vezels, mineralen, vitaminen en eiwitten. Bovendien is Teff glutenvrij, zodat je lichaam geen energie hoeft te besteden aan het afbreken hiervan. Die uitgespaarde energie kan je lichaam dus helemaal gebruiken om jou zo goed en snel mogelijk te laten hardlopen.

Mineralen

De mineralen in Teff, zoals ijzer, magnesium en calcium, worden door je lichaam herkend en goed benut, anders dan bij supplementen het geval is. Ook in tarweproducten zitten mineralen, maar daarin zijn ze voor een groot deel geblokkeerd, waardoor je lichaam ze niet als mineralen kan gebruiken.

Geen darmkrampen

De koolhydraten in Teff gaan voor een deel door naar je dikke darm. Daar worden ze omgezet in zogenaamde vluchtige vetzuren, die door je darmwand gaan en daarna snel in je lever terechtkomen. De lever zet deze vetzuren om in zogenaamde ATP, een brandstof voor je spieren. Dit proces zorgt ervoor dat je genoeg energie hebt en dat die ook op de juiste plekken in je lichaam terechtkomt. Ook voorkomt het dat je tijdens het hardlopen last krijgt van darmkrampen en niet meer verder kunt.

Haile Gebrselassie

Eén van de bekendste fans van Teff is de Ethiopische topatleet Haile Gebrselassie, winnaar van vele internationale titels op de 10.000 meter en de marathon. “Mijn geheim bestaat niet”, vertelde hij in een interview. “Ik eet veel Teff, soms wel drie keer per dag. Voor ons Ethiopiërs is dat niet bijzonder. Wij kennen de krachten van ons graan en begrijpen eigenlijk niet waarom niet veel meer atleten Teff gebruiken. Op Teff loop je langer hard en met een Teffgerecht maak je veel meer kilometers. Je lijf houdt het langer vol.”

Bron: Teffinside.com

Foto: Shutterstock