Voeding

Het kost je tijd om bij te komen na de training. Je hebt last van spierpijn en het duurt een paar dagen voordat je weer fit genoeg bent voor je volgende sportprestatie. Zou een pilletje kunnen helpen?

Herstel is uitermate belangrijk om uiteindelijk je prestaties te verbeteren. Voordat je weer gaat lopen, moet je eerst hersteld zijn van de vorige training. Daarvoor heeft je lichaam normaal gesproken tussen de 24 en 72 uur nodig. Kan dat niet sneller? Of beter misschien?

Voeding

Voor een optimaal herstel is een gezonde voeding heel belangrijk. De voeding moet onder meer voldoende antioxidanten bevatten. Wanneer je basisvoeding echter in orde is, krijg je daar normaal gesproken voldoende van binnen. Alleen in extreme omstandigheden (zoals op grote hoogte) of in zeer intensieve trainingsperiodes (en dan heb je het al gauw over topsportniveau) is het raadzaam extra te slikken.

Slaap

Ook slaap is uiteraard van belang. Om beter te kunnen slapen, gebruiken sommige sporters melatonine. Deze lichaamseigen hormonale stof blijkt in onderzoeken bij ongeveer de helft van de sporters een gunstige werking op de slaapcyclus  te hebben, maar er zitten ook nadelen aan het gebruik van dit supplement.

Vitaminepillen

Ben je een keertje moe na een training (of na een weekendje stappen), grijp dan niet meteen naar de pillen. Maar als je je voor een langere tijd lusteloos voelt en weinig energie hebt, kan het raadzaam zijn supplementen te nemen. Een aantal vitamines die invloed hebben op de energiehuishouding, komen in aanmerking: de B-vitamines en de antioxidanten vitamine C, vitamine E en bètacaroteen. Heb je een tekort aan deze vitamines, dan ontstaat vermoeidheid en gaat de weerstand omlaag.

Specifieke supplementen

En dan is er ook nog een aantal specifieke supplementen in de handel waarvan wordt gezegd dat ze de fitheid bevorderen: taurine, spirulina en guarañá. Van guarañá, dat veel op cafeïne lijkt, is de werking wetenschappelijk bewezen. Dat geldt echter niet voor de andere twee: er bestaat geen wetenschappelijk bewijs voor de werking van taurine en spirulina.

Extra slaap

Voordat je supplementen neemt, is het belangrijk om te bedenken of je je sportprestaties ook op een andere manier kunt verbeteren. Probeer eerst te achterhalen waar je klachten vandaan komen. Ook een beetje bijslapen of een korte vakantie kan wonderen verrichten.

Eerder gepubliceerd op Hardlopen.nl: ‘Presteren met pillen?’

Foto: Shutterstock