Voeding

De rode biet smaakt een beetje bitter, maar is ook heel gezond. Drink je deze groente in de vorm van geconcentreerd sap, dan ga je er met dank aan het hoge gehalte nitraat sneller van hardlopen. Maar pas wel op dat je niet te veel van dit rode goedje drinkt.

Volgens Belgische onderzoekers presteren sporters die rode bietensap drinken zelfs 16 procent beter als ze gaan trainen. Ieder lichaam verbruikt tijdens het hardlopen zuurstof om energie te produceren. Als brandstof gebruikt je lichaam daarbij vooral koolhydraten en vetten. Hoe efficiënter je deze brandstoffen gebruikt, hoe beter je kunt presteren. En laat nitraat, dat veel in rode bietensap zit, nou op een bijzondere manier het verbruik van zuurstof bij het leveren van een inspanning verlagen.

Lager zuurstofverbruik

Heb je voor het hardlopen rode bietensap gedronken, dan verbruik je tijdens je training dus minder zuurstof en heb je een lagere hartslag dan wanneer je voor het sporten geen bietensap hebt gedronken. Het lijkt er daardoor ook op dat je spieren minder energie nodig hebben om hetzelfde werk te kunnen verzetten.

Effect

Rode bietensap koop je het beste bij een natuurwinkel. Om te kunnen profiteren van het prestatiebevorderende effect zou je een halve liter rode bietensap moeten drinken. Let wel even op dat er een hoog gehalte nitraat in je sap zit, want niet in elk merk bietensap zit evenveel. Ongeveer 300 milligram nitraat is genoeg om het effect te ervaren.

Niet giftig

Van nitraat, dat van nature in groenten als rode biet, andijvie, selderij en sla zit, wordt wel beweerd dat het giftig zou zijn. Maar nitraat komt in deze groenten voor in combinatie met antioxidanten, vitamines en mineralen, en dit zijn stoffen die de mogelijk giftige effecten van nitraat neutraliseren.

Oppassen bij lage bloeddruk

In de meeste gevallen kun je rode bietensap dus met een gerust hart drinken. Alleen als je een lage bloeddruk hebt (bij vrouwen lager dan 100, bij mannen lager dan 110) is het even uitkijken, want dit drankje kan bloeddrukverlagend werken, met als gevaar dat je tijdens het hardlopen flauwvalt. Overleg met je huisarts of een sportarts als dit voor jou van toepassing is.

Roze urine

Een ander bijverschijnsel van het drinken van rode bietensap is dat je urine roze gaat kleuren en dat je stoelgang donkerder wordt. Dit is een onschuldig effect, dus hiervoor hoef je het drinken van bietensap niet te laten. Om optimaal te profiteren drink je volgens wetenschappers je 500 milliliter bietensap het beste drie uur voordat je gaat hardlopen. Wel even goed je neus dichtknijpen, want, nog een nadeeltje: echt lekker is bietensap niet.

Bronnen: Sportzorg.nl en Leontien.nl

Foto: Shutterstock