Voeding

Bonen zijn rijk aan eiwitten, goede koolhydraten, vitamine B, voedingsvezels, ijzer en andere mineralen. Wat maakt bonen bijzonder en waarom passen ze goed bij een sportieve leefstijl?

Sperziebonen, snijbonen, tuinbonen, witte bonen, bruine bonen, kapucijners, linzen, kikkererwten, kidneybonen: samen met nog meer dan duizend soorten behoren ze allemaal tot de bonen. De manier waarop jij je bonen koopt, lekker makkelijk in een blik of pot uit de supermarkt of vers bij de groenteboer of de biologische winkel, maakt voor de voedingswaarde geen verschil. Bonen uit een blikje zijn even gezond als verse bonen uit een zak.

Variatie

Bonen zijn niet alleen heel lekker om mee te variƫren maar ook erg gezond. Voedingskundig zijn bonen een van de beste producten van moeder aarde: ze zijn een bron van eiwitten, vezels, vitamines en goede koolhydraten. Door hun verzadigende effect zijn ze ook ideaal voor wie een dagje geen vlees wil eten.

Bron van energie

Bonen staan bekend als energiebommetjes en zijn dus een goede basis van je maaltijd om te zorgen dat jij je training vol kunt houden of om je energievoorraad na het sporten weer aan te vullen. Ze leveren langdurige energie die goed van pas komt als je gaat sporten.

Recepten

Ben jij nog op zoek naar een lekker bonenrecept voor de dag dat je training op het programma staat? Neem dan een kijkje op de receptenpagina van Blije Boon, waar je veel inspiratie met bonen vindt. Zo heb je daar bijvoorbeeld een recept voor een bonenburger van kapucijners, een gemengde bonensalade of wat dacht je van geroosterde kikkererwten als snack voor tussendoor? Je kan ook heel goed zoete gerechten maken met bonen maken: een zwarte bonen cake met hangop of een witte boon smoothie met mango.

Bronnen: Sport.nl en Blije Boon