Voeding

Het aanbod aan producten in de supermarkt is zo groot dat je als hardloper soms door de bomen het bos niet meer ziet. Wat draagt nu wel en niet bij aan een gezonde, sportieve leefstijl? Deze vijf basics kun je met een gerust hart in je boodschappenkarretje leggen.

1. Sinaasappels

Als je genoeg sinaasappels eet zul je na een zware training minder spierpijn hebben. Dat komt doordat sinaasappels veel vitamine C bevatten, dat spierpijn en spierschade vermindert. Sinaasappels kun je niet alleen los eten, je kunt de partjes ook in een salade verwerken of het sap gebruiken als dressing over bijvoorbeeld kip of vis.

2. Eieren

Eén ei voorziet in ongeveer 10 procent van je dagelijkse behoefte aan eiwitten. De proteïnen in eieren zijn kwalitatief hoogwaardig en geven je spieren daardoor precies de brandstof die ze nodig hebben om te herstellen van een hardlooptraining. In eieren zit ook dertig procent van je dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine K, een vitamine die helpt om je botten gezond te houden.

3. Amandelen

Noten, en met name amandelen, zijn een bron van vitamine E, een antioxidant waar veel hardlopers een tekort aan hebben omdat het maar in zo weinig goede voeding zit. Als hardloper zou je eigenlijk minstens drie tot vijf keer per week een handje amandelen moeten eten.

4. Zalm

Zalm wordt ook wel de koning onder de vis genoemd als het gaat om voedingsstoffen. Net als eieren is het een heel goede bron van kwalitatief goede proteïnen. Ook bevat zalm veel omega-3-vetzuren, die een ontstekingsremmende werking hebben. Zalm is ook een goed ingrediënt in een salade of pasta of om je pizza mee te beleggen.

5. Pure chocola

Ook als fanatieke hardloper mag je op z’n minst één ‘guilty pleasure’ hebben, en dan eet je vast het liefste iets dat stiekem ook nog gezond blijkt te zijn. Onderzoek onder voetballers liet zien dat zij een lagere bloeddruk en een lager cholesterolgehalte hadden nadat ze twee weken lang elke dag een stukje pure chocola aten. De flavonoïden in pure chocolade helpen om je hart gezond te houden.

Bron: Runnersworld.com