Voeding

Oud en Nieuw zonder een oliebol en een appelflap is haast niet voor te stellen. Elk jaar trakteren we onszelf in de maand december op deze traditionele lekkernijen. Maar welke ingrediënten zitten er precies in een oliebol en appelflap? En als je dan toch een verantwoorde keuze wil maken, welke van de twee kun je als hardloper dan het beste laten staan? Een vergelijking.

Laten we beginnen met de constatering dat de namen oliebol en appelflap nogal misleidend zijn. Een oliebol is geen bol van olie en een appelflap bestaat niet voor het grootste deel uit appel. Bovendien is er ook nog een verschil tussen een appelflap en een appelbeignet. Maar welke ingrediënten zitten er precies in deze producten?

Appelflap

Over de te gebruiken ingrediënten kun je twisten, maar belangrijker is de gemiddelde voedingswaarde. Die is natuurlijk afhankelijk van de ingrediënten, maar komt voor een appelflap van ongeveer 95 gram, hier op neer:
kilocalorieën: 369;
eiwit: 5,2 gram;
koolhydraten: 38,0 gram;
suikers: 22,3 gram;
vet: 20,9 gram

Oliebol

Eén oliebol weegt ongeveer 75 gram. De belangrijkste voedingswaarden:
kilocalorieën: 200;
eiwit: 4,9 gram;
koolhydraten: 31,5 gram;
suikers: 11,6 gram;
vet: 5,6 gram

Appelbeignet

Eén appelbeignet weegt ongeveer 55 gram. De belangrijkste voedingswaarden:
kilocalorieën: 105;
eiwit: 1 gram;
koolhydraten: 12,2 gram;
suikers: 7,1 gram;
vet: 5,5 gram

Uit de voedingswaarden blijkt dat je appelflappen beter kunt laten staan. Een opmerkelijke uitkomst! In een appelflap zitten meer calorieën dan in een oliebol, ze bevatten meer koolhydraten en suikers en ook nog eens meer vet. Verrassende winnaar van deze ‘wedstrijd’ is echter de appelbeignet. Die bevat een stuk minder calorieën en suikers dan zowel de oliebol als de appelflap en er zitten ook minder koolhydraten in. Nadelen zijn wel dat het relatief veel vet bevat en er nauwelijks eiwitten in zitten, zodat je snel weer trek krijgt.

Tenslotte; geniet met mate. Neem gerust een oliebol, het zal je sportprestaties niet meteen drastisch verminderen. Maar geniet met mate, laat de appelflappen links liggen en ga zelf de keuken in als je toch verantwoord wilt genieten van een lekkere oliebol. Gebruik bijvoorbeeld de volgende, relatief gezonde ingrediënten:
(amandel)melk;
(bruin) bier;
spelt of volkoren meel;
gist;
ei;
kaneel;
appel;
rozijnen en/of cranberry’s;
honing