Voeding

Pastinaak viel lange tijd onder de vergeten groenten, maar tegenwoordig zie je ze overal in de supermarkten. De pastinaak, die lijkt op een aardappel, zit stampvol koolhydraten, vezels en vitaminen.

Zeker in de winter kun je bijna niet om de 'vergeten groente' pastinaak heen. Dat is ook niet vreemd, want het is een van de weinige groenten die het onder koude omstandigheden beter doet. Dat was trouwens een ontdekking van de Romeinen: zij namen de pastinaken mee vanaf het Middellandse Zeegebied naar het Noorden. In de koudere streken werd de gekweekte pastinaken veel groter.

Zoeter

De pastinaak zou je nu onderhand wel 'terug van even weg geweest' kunnen noemen. Al een aantal jaar is er een ware 'revival' van de pastinaak gaande. En terecht, want het is een supergezonde wortel. De pastinaak wordt vaak vergeleken met de aardappel, alleen dan wat zoeter.

Wat zit er in pastinaak?

Als je de voedingswaarde van de pastinaak bekijkt dan zie dat het vrij veel koolhydraten bevat: 12 gram per 100 gram. Ook is pastinaak rijk aan vezels. Daarnaast zit in pastinaak vooral veel vitamine C: in 100 gram pastinaak zit al 29 % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Verder heeft pastinaak ook vitamine K en foliumzuur in zich.

Goed voor de nieren

Pastinaak heeft ook een geneeskrachtige werking. Door het volop aanwezige mineraal foliumzuur ben je beschermd tegen dementie, hartziekten en osteoporose. Het wordt ook vaak aanbevolen om te herstellen van bijvoorbeeld nierziekten. Pastinaak stimuleert namelijk de nierwerking en daardoor worden afvalstoffen sneller verwerkt.

Pastinaakchips

Met pastinaak kun je allerlei gezonde kanten op. Je kunt ze gebruiken als vervanger van aardappel. Pastinaken zijn prima te bakken en blijven lekker knapperig. Je kan er ook chips van maken: leg flinterdunne pastinaakplakjes op een bakplaat, besprenkel ze met olijfolie en laat ze in de oven (200 graden) goudbruin bakken.

Bron: Mens en Gezondheid , Runner's De complete voedingsgids voor sporters.