Voeding

De lunch is de ideale gelegenheid om een voedzame maaltijd te nuttigen. Toch eten veel Nederlanders een boterham met kaas, een crackertje met een plakje kipfilet of een aantal rijstwafels met chocoladepasta als lunch. Natuurlijk erg lekker, maar het kan voedzamer. Hardlopen.nl-expert en (sport)dietiste Tara Vossers geeft je graag wat inspiratie om je eigen lunch wat voedzamer te maken. Want zeg nou zelf, die boterham met kaas gaat toch ook een keer vervelen?

Voedzaam, wat is dat?

De term ‘voedzaam’ wordt in voedingsland met regelmaat gebruikt. Wanneer je niet zo thuis bent in deze begrippen kan ik me voorstellen dat het lastig is te weten wat hiermee wordt bedoeld. Het woord voedzaam wordt gedefinieerd als ‘goed voedend’ of ‘voeding met veel voedingsstoffen’. Zo bevat een volkoren boterham veel meer voedingsstoffen dan een witte boterham. Hierdoor zorgt een volkorenboterham ook voor een voller gevoel en kun je van witbrood blijven dooreten. Een volkorenboterham is dus een voedzaam product.

Start met een voedzame bodem

Een voedzame lunch begint bij de basis. Zorg voor een voedingsstofrijke brood- of crackersoort. Kies bij voorkeur voor volkorenproducten. Een product is in mijn optiek echt pas volkoren wanneer het gemaakt is van 100% volkorenmeel. Kijk dus goed op de ingrediëntenlijst of vraag het na aan de bakker.

Belegsoorten

In de supermarkt is een breed scala aan belegsoorten te vinden. Van hartig tot zoet, van suikerrijk tot eiwitrijk. Echter zijn de meest gekozen belegsoorten vooral vitamine- en mineraalarm en erg suiker- en zoutrijk. Daarnaast zijn de ingrediëntenlijsten van sterk gefabriceerde belegsoorten erg lang en staan er termen op die niet te herkennen zijn als voeding. De vraag wat we nu echt op ons brood smeren wordt met dit beleg niet beantwoord.

100% Pindakaas

Probeer vooral belegsoorten te kiezen die veel eiwitten, gezonde vetten en vitaminen/mineralen bevatten. Laat het suiker-, vet- en zoutrijke beleg links liggen. Naast deze ingrediënten zijn deze producten vaak arm aan goede stofjes die nuttig zijn voor ons lijf. Besmeer je boterham met bijvoorbeeld 100% pindakaas of gebruik cottagecheese.

Zelf maken

Vind je het leuk om zelf in de keuken te staan? Maak dan een zelfgemaakte gezonde eiersalade, tonijnsalade of groentespreads (zoals een paprika- of bietenspread). Ook hummus is een product dat makkelijk zelf te maken is en erg veel voedingsstoffen bevat.

Eindig met een voedzame topping

Voeg ook gerust naar wens nog wat plakjes avocado, reepjes augurk, plakjes tomaat of schijfjes komkommer toe. Een voedzamer product dan groenten is er bijna niet. Je voegt hierdoor ook een heerlijke smaakbeleving toe aan je boterham. Ook de variatiemogelijkheden zijn eindeloos. Maak er een voedzaam feestje van

Door Tara Vossers

Tara Vossers is de Hardlopen.nl-expert op het gebied van voeding. Bij haar kun je terecht met al je vragen over voeding en afvallen. Ze heeft als (sport)diëtiste een eigen praktijk in Doetinchem waar ze sporters begeleidt bij verantwoord afvallen en het geven van voedingsadvies aan (recreatieve) sporters.