Voeding

Wat eet je na een intensieve hardlooptraining? Na het hardlopen heb je koolhydraten en eiwitten nodig. Daarom is kwark na het sporten ideaal als herstelmiddel. Wat zit er dan in kwark?

Na het hardlopen moet je lichaam altijd even herstellen van de inspanning. Dat doe je niet alleen door onder de douche te springen en onderuit op de bank te zakken. Je moet ook wat je verbruikt heb tijdens de training weer bijvullen. Dat doe je door goed te eten en te drinken. Koolhydraten zijn belangrijk om je energievoorraad weer op peil te brengen, dat zorgt ook dat je niet moe wordt. Eiwitten zijn belangrijk bij het herstel en opbouw van je spieren.

Belangrijke bouwstoffen

Kwark bevat veel hoogwaardige eiwitten. Dat zijn eiwitten of proteïnen (zo zul je het ook vaak op de verpakking tegenkomen) waar alle negen essentiële aminozuren in zitten. Deze aminozuren zijn de bouwstoffen die je lichaam opbreekt en uiteindelijk naar de plek brengt waar ze nodig zijn. Bijvoorbeeld in je spieren om spierpijn te voorkomen. In kwark zitten al die belangrijke bouwstoffen al bij elkaar.

Hoeveel nodig?

Onderzoekers hebben geconcludeerd dat ongeveer 20 gram eiwit na het sporten het herstel optimaal bevordert. Dat is ook precies wat in een portie kwark van 200 ml zit. Lekker ook met wat vers fruit erin! Gebruik je het hardlopen om af te vallen dan kun je beter iets minder nemen. In dat geval is het beter om gedurende de de dag minder te eten en na het sporten wel te zorgen dat je je koolhydraat-en eiwitvoorraad goed aanvult.

Kwark vs. yoghurt

Kwark wordt vaak als een wondermiddel gezien na het sporten, maar is het echt zo bijzonder? Kwark is in ieder geval niet beter voor je herstel dan melk of yoghurt. Het is wel zo dat in een portie kwark de meeste eiwitten zitten. Evengoed zit in een glas melk of een bakje yoghurt ook genoeg eiwit voor je herstel.

Bronnen: The Daily Milk / Gezondheidsnet

Foto: Shutterstock