Voeding

Na het drinken van een paar slokjes water start je met de training. Kort erna bemerk je het vervelende gevoel in je maag. Het gevoel alsof het gedronken water alle kanten op danst. En dat dansen maakt ook nog eens een merkwaardig geluid. Een gewaarwording die het loopplezier in sommige gevallen zeker kan verpesten.

De meeste lopers gaan als reactie hierop nog kleinere slokjes drinken, in de hoop dat de ‘klotsbuik’ dan verminderd. Echter werkt dit vaak averechts en blijft de kans op een klotsbuik hierdoor juist aanwezig. Wat moet je dan wel doen?

Een zogeheten ‘klotsbuik’ ontstaat doordat kleine hoeveelheden vocht in de maag aanwezig blijft op het moment dat iemand gaat hardlopen. De op en neer beweging tijdens het hardlopen zorgt ervoor dat het aanwezige water ook op en neer beweegt. Deze beweging is in het lijf te voelen en soms ook door jezelf of je trainingsmaatjes te horen.

Maagvolume

Een groter maagvolume zorgt voor een snellere doorlooptijd naar de darm. Hoe meer ‘druk’ er op de maag staat, hoe sneller de maagvolume overgaat naar de darmen. Wanneer er dus kleine hoeveelheden in de maag aanwezig is, staat er minder druk op de maag en duurt de doorlooptijd naar de darm langer.

Grote hoeveelheden drinken

Juist om deze reden ontstaat er een klotsbuik bij het drinken van kleine slokjes vocht. De maag vult zich immers niet met grote hoeveelheden vocht, waardoor de doorlooptijd langer duurt. Zodra je weer start met hardlopen, is het water nog steeds in de maag aanwezig. Het beste advies is dan ook om vlak voor het hardlopen geen kleine slokjes water te nemen, maar grotere hoeveelheden achter elkaar. Juist deze grotere hoeveelheid gaat een klotsbuik voorkomen door de snelle doorlooptijd. Dus slok voorafgaand aan de training gerust direct achter elkaar een halve bidon leeg, juist deze hoeveelheid gaat minder klachten geven dan bijvoorbeeld drie kleine slokjes. Hanteer hetzelfde principe ook tijdens de training, indien je tijdens de training je vochtpeil wil aanvullen.

Door Tara Vossers

Tara Vossers is de Hardlopen.nl-expert op het gebied van voeding. Bij haar kun je als terecht met al je vragen over voeding en afvallen. Ze heeft als (sport)diëtiste een eigen praktijk in Doetinchem waar ze sporters begeleid bij verantwoord afvallen en het geven van voedingsadvies aan (recreatieve) sporters.