Voeding

Sommige mensen eten ze dagelijks en anderen gebruiken ze zelden. Noten zijn super gezond en tegelijkertijd bestaan er veel fabels over noten. Zo denken veel mensen dat noten dik maken of dat pindakaas geen gezond broodbeleg is. Hardlopen.nl expert Tara Vossers zet de feiten voor je op een rij.

Noten zijn een bron van vitaminen en mineralen

Noten zijn een goede bron van onder andere magnesium. Wanneer je als hardloper regelmatig last hebt van spierkrampen of spierpijn dan kan een tekort aan magnesium hier de oorzaak van zijn. Dagelijks een hand noten eten vult de magnesium voorraad aan. Naast magnesium bevatten noten ook ijzer, vitamine E en vitamine B1. Afhankelijk van de soort noot varieert de hoeveelheid van de genoemde vitaminen en mineralen. 

Noten beschermen tegen hart- en vaatziekten

Noten zijn rijk aan onverzadigde vetzuren. In tegenstelling tot verzadigde vetzuren hebben onverzadigde vetzuren gunstige effecten voor de gezondheid. Sommige onverzadigde vetzuren kan je lichaam zelf aanmaken en sommige onverzadigde vetzuren niet. Deze laatste worden dan ook wel essentiële vetzuren genoemd. Deze vetzuren dien je via voeding binnen te krijgen om hier voldoende van binnen te krijgen. De onverzadigde vetzuren hebben gunstige effecten op het lichaam. Zo beschermen ze tegen hart- en vaatziekten en verlagen ze het risico op bepaalde hartziekten met 30%. Tevens verlagen noten het LDL cholesterol, ook wel het ‘slechte’ cholesterol genoemd. Tot slot werken onverzadigde vetzuren ontstekingsremmend. Eén hand noten per dag (á 25 gram) leveren al bovenstaande gunstige effecten.

Noten bevorderen de darmwerking

Naast dat noten rijk zijn aan onverzadigde vetzuren, bevatten noten ook veel vezels. Zowel vetten als vezels kunnen de darmwerking bevorderen. Vezels zorgen ervoor dat de ontlasting indikt en dat de darmen actief bewegen. Daarnaast dienen vetten als een smeermiddel voor de darm. Hierdoor beweegt de ontlasting soepel door de darm. Om deze reden zijn noten dus ideaal voor goede darmwerking.

Noten zijn calorierijk maar zijn niet direct dik makend

Noten zijn behoorlijk calorierijk, mede door de hoge hoeveelheid vetten. Het betekent niet gelijk dat noten hierdoor ongezond zijn. Het betekent wel dat een te hoge inname aan noten ervoor kan zorgen dat de calorie-inname snel stijgt. Wanneer je één handje noten per dag eet, kan dit prima volstaan als tussendoortje. Wanneer je een halve zak per dag consumeert, is de kans op een calorie-overschot behoorlijk groot. In deze situatie kunnen noten wel degelijk dik makend zijn. De gezondheidsraad adviseert dagelijks één hand ongezouten noten te eten, ongeacht de soort.

Pinda’s en amandelen zijn officieel geen noten

Wist je dat pinda’s en amandelen officieel geen noten zijn? Pinda’s behoren tot de categorie peulvruchten, waarbij amandelen behoren tot de categorie gedroogd fruit. Echter lijken de eigenschappen van pinda’s en amandelen dusdanig veel op die van noten, dat deze wel als noten worden beschouwd. Pindakaas of amandelpasta als broodbeleg kunnen goed als vervanging dienen voor een hand noten.

Noten zijn er in drie vormen; ongebrand, gebrand en geroosterd

Bij de notenboer kan je noten grofweg in drie variaties kopen; ongebrand, gebrand of geroosterd. Ongebrande noten zijn onbewerkt. Walnoten en paranoten zijn twee nootsoorten die onbewerkt verkocht worden. Indien noten gebrand zijn, betekent dit dat de noot is gefrituurd. Tijdens dit proces zijn de noten blootgesteld aan hoge temperaturen. Door deze hoge temperatuur kunnen de aanwezige vitaminen en mineralen gedeeltelijk verloren gaan. De gebrande noot is niet vetter dan een ongebrande noot. Gezien de noot van nature al vetrijk is, neemt de noot tijdens het frituren geen extra vet meer op. Wel kan het brandingsproces ervoor zorgen dat de noot wat meer smaak heeft en iets krokanter is. Geroosterde noten zijn niet gefrituurd maar zijn bereid middels droge lucht, zonder gebruik van olie.

Noten zorgen voor een lagere klimaatbelasting

Tot slot zorgen noten voor 90% lagere klimaatbelasting in vergelijking tot vlees. Waar 1 kilogram vlees zorgt voor 12 tot 28 kilogram CO2 uitstoot, stoten noten ‘maar’ 1,4 tot 3,2 kilogram CO2 uit. Wanneer je milieubewust bezig wilt zijn is het te adviseren vlees vaker te vervangen voor noten.

Door Tara Vossers

Tara Vossers is de Hardlopen.nl-expert op het gebied van voeding. Bij haar kun je terecht met al je vragen over voeding en afvallen. Ze heeft als (sport)diëtiste een eigen praktijk in Doetinchem waar ze sporters begeleidt bij verantwoord afvallen en het geven van voedingsadvies aan (recreatieve) sporters.