Voeding

Als je wil afvallen met hardlopen kun je in een woud van voedingsadviezen terecht komen. Hardlopen.nl-expert en (sport)diëtiste Tara Vossers onderscheidt de feiten en fabels, zodat je het je wel lukt om af te vallen met hardlopen.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: beginnen met hardlopen is geen garantie voor gewichtsverlies. Je voedingspatroon is naast dat sporten namelijk ook bepalend, zegt Tara Vossers. "Eet jij na een zware training alle verbrande calorieën er weer bij plus een beetje extra, dan verandert het getal op de weegschaal niet. Of wel, maar dan de verkeerde kant op. Bij afvallen vervult voeding voor 80% een sleutelrol en beweging maar voor 20%."

Hoe vaak hardlopen?

Voeding en beweging zijn samen dus belangrijk voor honderd procent resultaat! Omdat het juist om die combinatie gaat van gezond eten en bewegen is het niet nodig om vier keer of vaker te gaan hardlopen. Vossers: "Ook met één of twee trainingen in de week kun je prima afvallen, maar je moet dan wel je voedingspatroon in de gaten houden."

Brood een dikmaker?

Tegenwoordig wordt vaak door dieetgoeroes beweerd dat brood een dikmaker is. Vossers verwijst dat naar het rijk der fabelen. "Je wordt dik wanneer je structureel meer eet dan je verbruikt. Simpeler of moeilijker dan dit wordt het niet. Vaak zorgt het broodbeleg ervoor dat de broodmaaltijd een caloriebom wordt, waardoor je in een kort tijdsbestek onopgemerkt veel calorieën eet." Dat je van brood eten dik wordt is dus niet waar. "Tenzij je 25 sneeën eet met hagelslag en je de gehele dag non-stop van 8:00 tot 22:00 op je kont zit."

Als je wil afvallen is het volgens Vossers aan te raden in gesprek te gaan met een diëtist. "Die kan precies vertellen hoeveel calorieën je lichaam nodig heeft en dus ook bij hoeveel calorieën je kan afvallen. Dit is per persoon weer verschillend."

Nuchter hardlopen?

Over het trainen op een nuchtere maag wordt ook veel geschreven en gezegd. Vossers noemt dit discutabel: voor de een werkt het wel bij de verbranden van van vet en bij de ander niet. "Na een nacht lang slapen zijn de bloedsuikerspiegels laag en wordt dit met een ontbijt aangevuld. Wanneer dit niet gebeurt en er wordt gesport, forceert het lichaam de vetreserves aan te spreken. Er wordt tijdens de training dus wel degelijk vet verbrand." 

Meer kans op snacken

Maar er kleven ook nadelen aan het nuchter hardlopen, volgens Vossers. "Het is mogelijk dat de training een stuk minder efficiënt verloopt, gezien de schaarse energie die voor handen is. Hierbij kunnen klachten als duizeligheid en futloosheid ontstaan. Op deze manier train je minder efficiënt, wat zorgt voor een lager verbruik van calorieën."

Ook is aangetoond dat de kans op snacken gedurende de dag groter is wanneer het ontbijt is overgeslagen. "Dit kan al ontstaan na de training op nuchtere maag. Je hebt zo’n honger na de training, dat je besluit een groter ontbijt te pakken in vergelijking met je normale ontbijt. Dat zorgt ervoor dat je calorie-inname die dag hoger is dan op de dagen dat je niet op nuchtere maag sport. Daardoor kan de extra vetbranding die je voor ogen had juist weer teniet worden gedaan."

 

Foto: Shutterstock