Eet op de juiste momenten

In samenwerking met Jumbo Foodcoach
Woensdag, 18 november 2020
Eet op de juiste momenten

Terwijl jij hardloopt, breekt je lichaam spieren af. Dat is niet erg, als je zorgt dat je ze op een ander moment weer opbouwt. Dat doe je onder meer door de juiste voeding op de juiste momenten verspreid over de dag te nemen. Aan de hand van vijf punten leggen we uit hoe dat zit.

1. Eiwitten

Eiwitten zijn de bouwstenen van je spieren. Deze hebben je lichaam verspreid over de dag nodig om ervoor te zorgen dat het proces van de opbouw en afbraak van je spieren zo goed mogelijk verloopt.

2. Verspreid de inname van je eiwitten over de dag

Wanneer je de hoeveelheid eiwitten die je per dag nodig hebt in één eetmoment stopt, heb je niet hetzelfde effect als wanneer je ze over de dag verspreid. Je spieren nemen maar een bepaalde hoeveelheid eiwitten per eetmoment op.

3. Hoe extremer de dagen, hoe belangrijker de eetmomenten

Een zware inspanning vraagt veel van je lichaam. Des te belangrijker is het om je lichaam op de juiste momenten van de juiste bouwstenen en brandstof te voorzien. Zo herstel je beter en sneller.

4. Een maaltijd overgeslagen

Ideaal is het niet, maar het is ook zeker geen ramp. Bij een voedingsplan is het belangrijk dat je over een langere periode op zoveel mogelijk eetmomenten de goede keuze maakt. Hoe vaker je de goede keuze maakt, hoe meer je profiteert van jouw persoonlijke voedingsplan.

5. Compenseren

Ja, dat mag. Stond er eigenlijk een koolhydraatrijke maaltijd op het menu? Dan neem je de volgende maaltijd iets meer koolhydraten dan Jumbo Foodcoach adviseert. Ook kun je een hoofdmaaltijd en snack prima samen nemen. Dat is beter dan een maaltijd overslaan. Maar onthoud: het beste is een gelijkmatige verdeling over de dag.

Jumbo Foodcoach
Logo Jumbo Foodcoach
In samenwerking met

Jumbo Foodcoach

Jumbo Foodcoach geeft je een professioneel en persoonlijk voedingsplan om beter te presteren. En dat met lekkere, gevarieerde en makkelijke recepten. De app is beschikbaar voor hardlopers, wielrenners, fitnessers en hockeyers.