Voeding

Vanaf zaterdag komt Dafne Schippers op de Olympische Spelen in Rio in actie op de sprintnummers. Dafne is niet alleen topsporter, ze heeft ook een voorliefde voor gezonde voeding. We delen een paar voedingstips die te vinden zijn op haar foodblog Dafnelikes.com.

Als wereldkampioene op de 200 meter wordt er op de Olympische Spelen het nodige van Dafne Schippers verwacht. Veel sportfans rekenen er zelfs op dat ze in Rio de Janeiro olympisch goud gaat winnen. Zelf blijft Dafne daar ogenschijnlijk relaxed onder. Speciaal voor al haar Nederlandse fans heeft ze momenteel bovenaan haar foodblog Dafnelikes.com, dat ze samen met haar zus Sanne runt, de tijden staan waarop ze in actie komt op de atletiekbaan.

Smoothiebowl

Als atlete weet Dafne natuurlijk precies welke voeding je helpt bij het hardlopen. Zo is ze fan van de smoothiebowl: een smoothie in een schaaltje die je bijvoorbeeld als alternatief ontbijt kunt eten. Voor haar recept van een smoothiebowl met papaya heb je een halve papaya, een mango, een banaan, een kopje kokosmelk en sap van een halve limoen nodig. Meng deze ingrediënten in een blender en giet ze daarna in een mooi schaaltje. Als toppings kun je bijvoorbeeld kokosvlokken, kiwi en granaatappelpitjes gebruiken.

De smoothiebowl met papaya van Dafne Schippers. Foto: Dafnelikes.com

Vlierbloesemsiroop

Ga je hardlopen op een warme dag? Dan heeft Dafne ook een lekkere tip voor je: vlierbloesemsiroop. Ga hiervoor in de zomer de natuur in om een grote zak vlierbloesem te plukken. Schud de takjes even goed uit zodat de beestjes weg zijn. Zet de vlierbloesem daarna in een grote pan onder water en bedek de bovenkant van de pan met folie en een deksel. Laat dit één tot twee dagen zo staan. Hoe langer je dat doet, hoe intenser de smaak wordt.

Voeg na één of twee dagen het sap van een citroen toe en verhit het water tot net onder het kookpunt. Laat per liter 300 gram suiker oplossen in het water. Giet het hete mengsel in flesjes, doe de dop er goed op en zet ze op hun kop zodat de zuurstof eruit kan. Laat het dorstlessende drankje goed afkoelen en drink de vlierbloesemsiroop met veel water.

Voedzame salade

Ga je een training doen waarin je je grenzen probeert te verleggen? Bijvoorbeeld door een paar kilometer extra te lopen dan je normaal gesproken doet? Dan heb je extra energie nodig. Die krijg je binnen met een voedzame en kleurrijke salade met bietjes, linzen en geitenkaas.

Voor een salade voor vier personen heb je drie of vier voorgekookte rode bietjes, drie rauwe gele bietjes, 50 gram broccoli sprouts, 250 gram bruine linzen, 100 gram zachte geitenkaas, wat peterselie, een eetlepel balsamico, twee eetlepels olijfolie en een handje pompoenpitten nodig.

De linzen moet je even een paar uur laten weken en vervolgens ongeveer een halfuur koken. Snijd de gele en rode bietjes in repen en maak een dressing van de balsamico, olijfolie en eventueel wat peper en zout. Verdeel alle overige ingrediënten over het bord en voeg de dressing toe als finishing touch.

Meer lekkere en gezonde recepten vind je op Dafnelikes.com.

 

Bron: Dafnelikes.com

Foto: Flickr (CC) /  Annemee Siersma