Voeding

Ben jij op zoek naar een heerlijke snack zonder geraffineerde suikers? Dan is dit recept zeker wat voor jou! Deze chocolade havermout koeken zijn niet alleen erg lekker, ze zijn enorm voedzaam, bevatten geen geraffineerde suikers en zijn ook nog eens binnen 15 minuten klaar! De perfecte snack voor tussendoor of voor/na het hardlopen!

Benodigdheden

Kom
Bakplaat
Bakpapier

Ingrediënten

  • 2 rijpe bananen
  • 125 gram havermout
  • 70 gram (100% pure) pindakaas
  • 30 gram cacaopoeder
  • 40 gram hazelnoten
  • Een snufje zout
  • Optioneel: 1/4 theelepel vanille extract

Bereiding:

1. Verwarm de oven voor op 180°C en leg een stuk bakpapier op een bakplaat.

2. Prak de rijpe bananen in een kom. Voeg hier de havermout, pindakaas, cacaopoeder, zout en vanille extract aan toe. Meng alles goed door elkaar met een grote lepel.

3. Hak de hazelnoten fijn en voeg deze ook toe aan het beslag. Meng alles weer goed door elkaar.

4. Als het beslag te droog is, voeg een scheutje plantaardige melk of wat extra pindakaas toe.

5. Maak met je handen, één voor één, 9 tot 12 balletjes en leg ze op de bakplaat. Druk de balletjes plat tot ze ongeveer 1-2 cm dik zijn.

6. Bak de koekjes voor 10-12 minuten in de oven, of tot ze knapperig zijn aan de bovenkant.

7. Laat de koeken een paar minuten afkoelen voordat je ze gaat eten.

Bewaartip: Bewaar de koeken voor 3 dagen in een afgesloten bakje op kamertemperatuur of bewaar ze voor 1-2 maanden in de vriezer.

Lenna Omrani
Door Lenna Omrani

Lenna Omrani is ex-tophockeyster en studente voeding en diëtetiek. ''Nadat ik een langere tijd kampte met een eetstoornis heb ik de liefde voor eten weer volledig terug en heb ik weer energie! Het delen van heerlijke en makkelijke recepten is mijn passie en laat mij een stuk harder rennen. Kook jij met me mee?''