Voeding

Bananen zijn echte energiebommetjes als tussendoortje voor, tijdens of na het hardlopen. Maar met bananen kun je veel meer dan ze zo opeten. Maak er bijvoorbeeld eens bananenbrood van: een brood dat bomvol nuttige bouwstoffen zit om je training goed door te komen.

Bananen, eieren en amandelmeel. Dat is alles wat je nodig hebt om het voedzame bananenbrood te kunnen maken. Gist of bloem komt er niet aan te pas. Mix de drie ingrediënten tot een beslag, giet het in een cakevorm en zet je bananenbrood in wording vervolgens ongeveer drie kwartier in de oven. Terwijl je al geniet van de geur die opstijgt uit de oven mag je daarna een heerlijk warm en knapperig bananenbrood tevoorschijn halen. Lekker als ontbijt, als tussendoortje of zelfs als nagerecht.

Geen energiedip

Het mooie van bananenbrood is dat bijna iedereen het mag eten, ook als je glutenvrij of lactosevrij moet of wilt eten. Ook bevat het geen suiker, waardoor je niet bang hoeft te zijn dat je suikerspiegel gaat schommelen na het eten van een stukje bananenbrood en dat je net tijdens je training een energiedip krijgt.

Energie en spierherstel

De bananen in het brood zorgen dat je voor, tijdens en na je hardlooptraining of wedstrijd energie hebt om alles te kunnen geven. De eieren zijn nuttig bij het opbouwen van spieren en het herstel na een training. En amandelmeel is een puur en rauw ingrediënt, gemaakt van ongezouten noten – waarmee ook dit een gezond bestanddeel is.

Ingrediënten verzamelen

Liggen er in jouw fruitschaal nog een paar bananen die al tegen het overrijpe aanzitten? Die kun je prima gebruiken voor het maken van het brood. Pak drie rijpe bananen, 100 gram amandelmeel en drie eieren om aan de slag te gaan. Wil je je brood nog lekkerder en voedzamer maken, leg dan bijvoorbeeld ook wat gedroogd fruit (zoals abrikozen of vijgen) en een handje noten (zoals walnoten) klaar.

Beslag maken

Week het gedroogde fruit ongeveer een halfuur en ontpit eventueel de vruchten die pitten bevatten. Verwarm de oven voor op 175 graden. Snijd de gedroogde vruchten in stukjes en mix ze met de bananen tot een glad beslag. Klop de eieren in een kom luchtig op of gebruik de mixer. Voeg de eieren toe aan je beslag en daarna ook het amandelmeel.

In 45 minuten klaar

Mix alles tot een lekker stevig beslag en voeg eventueel nog wat andere ingrediënten toe, zoals de noten. Giet je beslag in een cakevorm of een andere bakvorm en zet het in de oven. Na 45 minuten kun je je bananenbrood uit de oven halen, of eerder als er dan al een bruin korstje op zit. Eet smakelijk!

Bron: Sportrusten

Foto: Shutterstock