Voeding

Koeken bij de koffie, taart omdat er iemand jarig is, beschuit met muisjes omdat er een baby is geboren, een ijsje na de avondtraining met de hele groep of allemaal iets lekkers uitkiezen uit de kantine. Elke hardloopvereniging of loopgroep kent ongetwijfeld bovenstaand fenomeen. Wat de reden ook is, elke week is er altijd wel een gelegenheid om iets te vieren. En soms ook zonder reden, gewoon omdat het leuk is een keer iets lekkers mee te nemen voor bij de koffie. Deze week buigen de Hardlopen.nl experts zich over het onderwerp 'Samen lopen is leuker.' Tara Vossers geeft je 5 gezonde traktatietips voor na de training, lees je mee?

Naast dat een traktatie lekker is en even iets extra’s geeft bij het bakje koffie of thee, is trakteren ook vooral goed voor de verbinding. Vaak blijven een aantal lopers standaard na de training in de kantine hangen en een aantal lopers keert direct huiswaarts. Zodra er een traktatie is, blijft de groep die in de kantine blijft hangen veel groter. Want ja, wie wil die traktatie nu overslaan? Hoewel eten en gezelligheid in de voedingsleer geen ideale verbinding is, werkt het vaak in de sportkantine erg positief. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. En deze gezelligheid zorgt weer voor een verhoging van het ‘’samen lopen is leuker’’ gevoel.

Als sportdiëtist is het natuurlijk niet aan te bevelen wekelijks na een training een calorie- en suikerbom  te nuttigen. Voor niemand is teveel suiker goed, ook niet voor hardlopers. Echter kan ik me heel goed voorstellen dat het schrappen van alle traktaties ook geen optie is. In dit artikel geef ik je graag 5 gezonde traktatietips, die ook nog voldoen aan de richtlijnen voor een herstelmaaltijd.

Traktatie-tip 1: Volkoren crackers of toastjes met beleg

Als jij niet zo’n bak koning of koningin bent, hou het dan vooral simpel. Neem een pak (volkoren) crackers of toastjes mee en een variatie aan belegsoorten (vis, magere vleeswaren, hüttenkäse, groentespreads, groente of kruiden). Na de training alleen nog smeren en iedereen kan pakken wat hij of zij lekker vindt.

Traktatie-tip 2: Een gezonde taart maken

Houd je van bakken en wil je toch graag een taart serveren als traktatie? Bak dan een gezonde taart! Er zijn op internet tal van recepten te vinden waarbij je een gezonde taart kan maken die zowel koolhydraten als eiwitten bevat. Een voorbeeld is de welbekende en populaire ‘’vezelrijke kwarktaart’’. Een taart met een bodem van roggebrood en een vulling van onder andere magere kwark. Een heerlijke traktatie met ook nog eens een ideale voedingswaarde om het herstel na de training te bevorderen.

Trakatie-tip 3: Vruchtenijsjes

Op een warme zomeravond na de training kan een heerlijk verkoelend ijsje een welverdiende traktatie zijn. Een gezond ijsje is natuurlijk ook makkelijk zelf te maken. Blend wat fruit naar keuze in een blender, voeg hierbij wat griekse yoghurt of griekse stijl product toe. Giet de substantie in een ijshoudertje, stokje erin en in de vriezer!

Traktatie-tip 4: Milkshake        

Kies jij op een warme zomeravond liever voor een milkshake? Ook milkshakes kun je heel makkelijk en heel gezond zelf maken. Doe 150 ml magere kwark, een schep eiwitpoeder en 2-3 handjes diepvries fruit in een blender en je hebt een heerlijke ijskoude milkshake. En ook nog eens makkelijk over te schenken in kleine glaasjes.

Traktatie-tip 5: Brood, koekjes, repen of cake bakken

Versgebakken producten smaken toch altijd net iets lekkerder dan lekkernijen uit de supermarkt. Er zijn op internet tal van recepten te vinden voor gezonde sportrepen, dadelballetjes of fruitbroodjes. Een voorbeeld hiervan is bananenbrood. Een ideaal recept voor een sporter, als snack na een training. Het enige wat je nodig hebt zijn bananen, dadels, eieren, meel, noten en bakpoeder. Makkelijke ingrediënten met een heerlijk resultaat! Laat je inspireren door het internet.

Veel trakteerplezier én veel gezelligheid gewenst!

Door Tara Vossers

Tara Vossers is de Hardlopen.nl-expert op het gebied van voeding. Bij haar kun je als terecht met al je vragen over voeding en afvallen. Ze heeft als (sport)diëtiste een eigen praktijk in Doetinchem waar ze sporters begeleid bij verantwoord afvallen en het geven van voedingsadvies aan (recreatieve) sporters.