Voeding

Herken je dat? Het avondeten is nog amper verteerd, je ploft op de bank en ineens heb je de behoefte aan een lekkere snack. Mogelijk voel je daadwerkelijk je maag knorren, maar grote kans dat vooral je hoofd knort naar die reep chocola. In de avond snacken hoeft niet perse ongezond te zijn, echter is dit sterk afhankelijk van wat je kiest (en nog heel veel andere factoren). In dit artikel geeft Tara Vossers je vier snack-tips, gebaseerd op waar je werkelijk op dat moment behoefte aan hebt. En natuurlijk zijn deze snack-tips ook nog enigszins verantwoord. In ieder geval een stuk beter dan die reep chocola of zak chips. Laat je inspireren!

Snack-tip 1: Als je iets wilt knabbelen

Hoe fijn is het als je op de bank een snack kan eten die niet na twee happen al op is? In de avonduren is er vaak de behoefte om op iets te knabbelen tijdens het TV kijken. Afgezien van de discussie of dit een gezonde of ongezonde gewoonte is, kan je maar beter op iets gezonds knabbelen. Je hebt lekker lang knabbel plezier met de volgende snacks:

  • Een schaal vol met verschillende kleuren druiven, bosvruchten of bessen. Dat ziet er ook nog eens heel gezellig uit!
  • Een bak vol met snoepgroenten. Denk aan cherrytomaten, radijsjes, geraspte worteltjes en augurken. Maak er eventueel een gezonde dressing bij.
  • Maak je eigen notenmix door verschillende noten te mixen met rozijnen. Hoe rustiger je eet, hoe langer je ervan kan genieten.

Snack-tip 2: Als je in de avond hebt hardgelopen

Na het hardlopen heeft met name je lichaam vooral behoefte aan een goede herstelmaaltijd. Zeker wanneer de training lang of intensief is geweest. Trakteer daarom je lijf en jezelf op een heerlijke voedzame herstelsnack.

  • Magere kwarksoorten bevatten veel eiwit en zijn altijd een goede keuze voor na het trainen. Maak er een lekkere snack van door er bevroren fruit in te laten ontdooien. Je kan ook de kwark mixen met fruit in een blender. Lekker zoet!
  • Ook drie volkorencrackers belegd met een gekookt eitje, hüttenkäse en kipfilet is een ideale herstelmaaltijd en ook nog eens een lekkere snack voor op de bank.
  • Of wat dacht je van een zelfgemaakte ijskoude milkshake? Mix 150 gram diepvriesfruit met 250 ml (plantaardige) melk en voeg er een maatschep eiwitpoeder aan toe. Heerlijk tijdens een warme zomeravond.

Snack-tip 3: Als je zin hebt in zoet

Ben je van nature een zoetekauw? Dan is het erg verleidelijk om een zak chocorozijnen open te trekken als je eenmaal op de bank zit. Helaas levert dit een boel kilocalorieën en suikers op. Gelukkig zijn er genoeg gezonde variaties die je kan nemen waarbij je alsnog in de zoetbehoefte kan voorzien.

  • Bakje gedroogd fruit. Bijvoorbeeld een aantal dadels, vijgen of gedroogde abrikozen.
  • Schil een appel, strooi er kaneel overheen en meng dit met een handje rozijnen.
  • Kies bij uitzondering eens voor een zuivelwissel. Wissel de zure naturelzuivel in voor een zoetere variant, bijvoorbeeld magere kwark met een fruitsmaakje. Uiteraard bevat naturel zuivel minder toegevoegd suiker of zoetstof. Echter wanneer de zoete zuivelvariant ervoor zorgt dat je geen behoefte meer hebt aan die reep chocola, is dat een mooie winst!
  • Maak je eigen gezonde waterijsjes door naturel yoghurt te mixen met fruit. Giet deze mix in ijsvormpjes, een paar uur in de vriezer en je hebt heerlijke zoete maar ook gezonde ijsjes.

Snack-tip 4: Als je zin heb in hartig

Ben jij het type persoon die elke avond juist snakt naar kaas, worst of chips? Dan ben je waarschijnlijk meer een liefhebber van hartige producten. Wanneer je iets zoets gaat eten terwijl je behoefte hebt aan hartig, is er een grote kans dat je blijft doorzoeken naar eten. Probeer in plaats daarvan op zoek te gaan naar een gezondere hartige snack.

  • Een hand ongezouten noten is erg gezond maar is tegelijkertijd ook hartig wegens de aanwezige onverzadigde vetzuren. Vind je noten saai? Mix op de markt verschillende noten met elkaar in een bakje of kies eens een soort die je nog nooit hebt geproefd.
  • Ben je een liefhebber van toastjes met brie? Vervang de toastjes eens voor een volkoren variant of kies voor volkoren crackers. Beleg deze cracker met magere kaas, magere smeerkaas of magere vleeswaren.
  • Je kan ook zelf je eigen kaascrackers maken door een plakje voorverpakte kaas op een bakplaat te leggen en deze voor 60 seconden te verwarmen. Laat het plakje kaas vervolgens goed uitharden. Ook lekker zonder beleg.
  • Groente als tussendoortje is altijd een goed idee. Groente kan je ook heel makkelijk verwerken binnen een hartige snack. Bijvoorbeeld door een asperge of augurk te omhullen met achterham of kipfilet.
  • Een traditionele snack die veelal op verjaardagen wordt geserveerd is een eitje omhuld met rookvlees. Naast dat deze smaakcombinatie erg lekker is, geeft het ook een langere verzadiging door de aanwezige eiwitten.
Door Tara Vossers

Tara Vossers is de Hardlopen.nl-expert op het gebied van voeding. Bij haar kun je terecht met al je vragen over voeding en afvallen. Ze heeft als (sport)diëtiste een eigen praktijk in Doetinchem waar ze sporters begeleidt bij verantwoord afvallen en het geven van voedingsadvies aan (recreatieve) sporters.