Training

Veel mensen lopen om hun hoofd leeg te maken. Of om uit de piekermodus te komen. Maar de gedachten gaan wel bijna altijd door. En wat je denkt, bepaalt hoe je loopt, hoever, hoe snel en hoe prettig. Dus wees je af en toe bewust van wat je denkt.

Waar denk jij aan tijdens een lange loop? Grote kans dat je dat na afloop niet meer weet. Amerikaanse wetenschappers probeerden te achterhalen waar hardlopers aan denken tijdens het lopen. Wat blijkt? Duurlopers denken vooral aan hoe zwaar het lopen is.

Onderzoek

Onderzoekers probeerden te achterhalen waar de hardloper aan denkt tijdens een duurloop. Hardlopers werd gevraagd om na hun training hun gedachten op papier samen te vatten. Het probleem daarbij kun je vast al raden: de meeste gedachten waren de deelnemers alweer vergeten toen ze gingen zitten om deze op te schrijven. Tijdens een ander onderzoek kregen proefpersonen memorecorders mee om zo hun gedachten hardop in te spreken tijdens het hardlopen. Dat leverde meer dan 18 uur aan geluidsopnames op van tien deelnemers. Allemaal waren ze in training voor een halve marathon of langer. De conclusie? Hardlopers zijn vooral met het lopen op zich bezig. Ze zijn gefocust op hun snelheid en hun omgeving. Maar een groot deel van de tijd denken de hardlopers aan hoe zwaar het is.

Lichaam versus geest

Is bovenstaande herkenbaar voor jou? Denk jij vooral aan hoe zwaar de training is? Of hoe stijf je kuiten zijn? Dat is niet gek. Want je geest wil eerder opgeven dan je lichaam, dat is veelvuldig wetenschappelijk bewezen. Door je mind te trainen, te oefenen leer je je hersenen beter presteren en het langer vol te houden. Methodes hiervoor zijn visualisatie-, focus- en ademhalingstechnieken. Bijna alle topsporters trainen hun mind om fysiek beter te kunnen presteren. Wil jij dat ook? Ga dan op zoek naar een manier die voor jou werkt, aanbod genoeg. Trainer Rob Veer heeft ook nuttige tips om de dip tijdens de duurloop tegen te gaan.

Dagdromen

Er zijn ook mensen die tijdens het lopen juist aan alles behalve het hardlopen zelf denken. Ook dan ben je niet de enige. Lopers die meer recreatief dan prestatiegericht zijn, dagdromen vaker blijkt uit onderzoek. Topsporters daarentegen denken tijdens een race juist heel bewust aan hoe ze het doen: hoe voelen de benen, hoe voelen de spieren in de benen, hoe snel lopen ze. Zij dagdromen niet. Ben jij wel een hardlopende dagdromer en zijn het positieve gedachten? Hartstikke goed, geniet van de ontspanning.

Bron: NYMag.com