Training

Besef je dat je wel 4.000 looppassen maakt als je een rondje van 5 kilometer rent? Dat betekent ook dat je voeten 4.000 keer landen. En bij elke landing vangt je lichaam twee tot driemaal je lichaamsgewicht op. Indrukwekkend, niet? Het maakt wel duidelijk dat kleine fouten in je looptechniek grote gevolgen kunnen hebben. Alle reden dus om daar kritisch op te blijven en je techniek bij te schaven als dat nodig is.

Een slechte looptechniek is een van de oorzaken van blessures. Natuurlijk heeft elke loper een eigen stijl van lopen en die is ook niet 'zomaar' te veranderen'. Maar als je gemakkelijk wilt lopen en blessures wilt voorkomen, dan is het zeker zinvol kritisch naar je eigen looptechniek te kijken en die zo nodig bij te schaven.

Wat is een goede techniek?

Bij een goede looptechniek zijn de lengte en het ritme van de passen goed op elkaar afgestemd. De optimale paslengte en het optimale loopritme zijn afhankelijk van de snelheid waarmee je loopt. Ter ondersteuning van de beenbeweging bewegen je armen in de looprichting, Dus als het linkerbeen naar voren zwaait, zwaait ook de rechterarm naar voren. Door dit mechanisme wordt het draaien van de romp tijdens de loopbeweging tegengegaan. Het is zaak om de spieren van de schouders, armen en handen ontspannen te houden. De schouders hangen hierbij af, de ellebogen zijn licht gebogen en de handen zijn ontspannen tot een lichte vuist gemaakt. De romphouding is rechtop of licht voorover. Als de romp teveel naar achteren helt, neemt de kans op rugklachten toe.

Wat is er nodig voor een goede techniek?

Om een goede looptechniek te kunnen uitvoeren en ook lange tijd te kunnen volhouden, moet er aan een aantal voorwaarden voldaan worden

1. Geleidelijk trainen

Allereerst is het belangrijk dat het uithoudingsvermogen geleidelijk aan getraind wordt. Loop je op je tandvlees, dan blijft er weinig van een goede looptechniek over.

2. Train je rompspieren evenwichtig

Een tweede voorwaarde is dat de rompspieren evenwichtig ontwikkeld moeten zijn. Daarom zijn spierversterkende oefeningen voor zowel buik-, rug- als bekkenspieren van groot belang om blessures aan de rug en het bekken te voorkomen. Ook spierversterkende oefeningen van de voetspieren zijn belangrijk voor een goede voetafwikkeling en een goede afzet.

3. Lenigheid

Ten slotte moet je als loper ook voldoende lenig zijn. De bewegingsuitslag in spieren en gewrichten moet groot genoeg zijn om alle bewegingen goed te kunnen maken. Veel lopers hebben sterk verkorte kuit- en bovenbeenspieren en dat komt je lenigheid niet ten goede. Daardoor kun je de loopbewegingen niet goed maken loop je een verhoogde kans op blessures. Herken je dit? Dan is het zaak om voor iedere training tijdens de warming-up rekoefeningen te doen.

Hoe Running Dynamics kunnen bijdragen aan een betere looptechniek

Door de belangrijkste gegevens van je hardloopprestaties bij te houden kun je heel eenvoudig je looptechniek verbeteren. Zo beschikt een sporthorloge van Garmin over tal van gegevens om jou inzicht te geven in jouw looptechniek. Benieuwd hoe deze gegevens jou kunnen helpen? Kijk op Garmin voor alle ins and outs omtrent Running Dynamics.