Pak je rust

Donderdag, 3 december 2020
Pak je rust
© Ruud van Bragt

Hardlopen draait niet alleen om kilometers maken. Voldoende rust en een gezonde leefstijl dragen bij aan jouw vooruitgang als hardloper. Met een goede balans houd je het plezier vast en wordt hardlopen vanzelf een gewoonte.

Rust is een belangrijk onderdeel van hardlopen. Je lichaam heeft namelijk tijd nodig om te herstellen van de geleverde inspanning. Twee tot drie trainingen per week zijn genoeg wanneer je begint met hardlopen. Zo kun je na iedere trainingsdag minimaal een dag rust nemen (doe dit ook na wandel-dagen). Dit is belangrijk om weer uitgerust aan de volgende training te beginnen.

Pak je agenda erbij om te bepalen op welke dagen je gaat hardlopen. Het beste kun je hardlopen op de dagen dat je verder weinig fysieke inspanning hoeft te leveren en je stress-level laag blijft. Dan kun je alle energie in het hardlopen en je herstel steken!

Pas je leefstijl aan

Je herstel kun je bevorderen met een gezonde leefstijl. Voeding speelt een belangrijke rol. Dit is de brandstof die je gebruikt voor het hardlopen en zorgt na een training voor het herstel van je spieren. Zorg in ieder geval voor drie hoofdmaaltijden per dag en kies voor gezonde tussendoortjes. Wissel af met bijvoorbeeld fruit, rauwkost, zuivel, ongezouten noten of een extra boterham. Vergeet ook niet voldoende te drinken. Tijdens het hardlopen verlies je veel vocht en dat moet aangevuld worden. Probeer minimaal 1,5 liter water per dag te drinken. Vul elk dagdeel een flesje water en zorg dat deze aan het eind van dat dagdeel leeg is.

Ritme

Vind je het lastig om je nieuwe leefstijl vast te houden? Hoe vaker je iets doet, hoe sneller het een gewoonte wordt. Dat betekent dat je daarna minder wilskracht nodig hebt om het te blijven doen. Bepaal welke dagen jouw trainingsdagen worden en welke dagen je tot rustdag bestempeld. Door hier vooraf over na te denken, is de kans groter dat je het ook daadwerkelijk uitvoert. Hardlopen wordt zo vanzelf routine. Het is het niet meer de vraag óf je gaat, maar wanneer je gaat.

Start to Run beginnersplein