Zo blijf je fit tijdens het thuiswerken

In samenwerking met Zilveren Kruis
Lysanne Wilkens Maandag, 21 december 2020
Zo blijf je fit tijdens het thuiswerken
© Barbara Kerkhof

Thuiswerken is weer de norm. En dat heeft een groot effect op onze levensstijl. Lange tijd stilzitten achter je bureau en een kast vol snacks binnen handbereik, zijn niet de beste ingrediënten om je dag gezond door te komen. Hoe zorg je er toch voor dat je fit blijft in deze tijd?

Houd je ritme aan

Nu je niet meer naar je werk hoeft te reizen, vervalt ook het wandelen of fietsen dat daarmee gepaard ging. In plaats van de wekker op een later moment te zetten, kun je deze gewonnen tijd gebruiken om in beweging te komen. Begin de dag bijvoorbeeld met een rondje hardlopen of een wandeling.

Een comfortabele werkplek

Richt een aparte werkplek in. Dat helpt bij het behouden van de werk en privé balans. Zodra je deze ‘werkomgeving’ binnenstapt (of wel; aan je bureau plaatsneemt), gaat de werkmodus aan. Aan het eind van de dag kun je hierdoor makkelijker je werkzaamheden achter je te laten. Denk ook aan het comfort: zorg voor een verstelbare bureaustoel of kies voor een stabureau, zodat je lichaamshouding optimaal is tijdens het werken.

Zorg voor handige beweegmomenten

Het uitstapje naar de koffieautomaat of de vergadering waarvoor je naar een andere verdieping moest, zijn er even niet bij. Veel stappen hoef je waarschijnlijk niet te zetten op een gemiddelde thuiswerkdag. Bouw daarom bewust wat beweegmomenten in. Zet de waterkoker niet binnen handbereik, maar loop even heen en weer naar de keuken. Probeer belafspraken zoveel mogelijk wandelend te doen en grijp de lunchpauze aan om buiten een frisse neus te halen. Een rondje hardlopen of wandelen brengt de doorbloeding in je hersenen op gang, wat je productiviteit uiteindelijk alleen maar ten goede komt.

Verstop ongezonde snacks

Het klinkt misschien kinderachtig, maar zo’n slecht idee is het niet. Nu je de hele dag thuiswerkt, heb je ongelimiteerde toegang tot de voorraadkast. Dat maakt het wel heel makkelijk om de middagdip met wat suikers te bestrijden. Zet de ongezonde snacks uit het zicht om de verleiding te beperken. Een betere optie is een stuk fruit of handje noten. Dat is bovendien een goede brandstof wanneer je na je werkdag nog een rondje wilt hardlopen.

Een zorgverzekering speciaal voor hardlopers

De collectieve hardloopverzekering

Voor het behalen van je sportieve doelen wil je fit zijn. Ook wij vinden jouw conditie en gezondheid belangrijk. Door onze samenwerking met Zilveren Kruis profiteer je van de voordelen van een zorgverzekering speciaal voor hardlopers.

Bekijk de voordelen
Powered by Zilveren Kruis
Lysanne Wilkens
Geschreven door

Lysanne Wilkens

Lysanne Wilkens is freelance redacteur voor hardlopen.nl en gaat met alle plezier op zoek naar bijzondere verhalen. Daarnaast is ze zelf fanatiek hardloper en kan ze op diverse afstanden uit de voeten, van de 800 meter tot de halve marathon.

Logo Zilveren Kruis
In samenwerking met

Zilveren Kruis

Zilveren Kruis helpt hardlopers met een uitgebreide collectieve zorgverzekering. Zo is je zorg goed geregeld. En profiteer je van extra’s die je helpen je gezond te voelen en lekker te sporten.