Wintertijd: wat merk je ervan met hardlopen?

Rob Veer Donderdag, 26 oktober 2017
Wintertijd: wat merk je ervan met hardlopen?
Hoe zit het ook al weer: gaat de klok in de nacht van zaterdag op zondag nu een uur vooruit of een uur achteruit? Moet je het die nacht doen met een uurtje minder slaap, of krijg je er juist een extra uurtje nachtrust bij? Wat merken hardlopers van dat plotselinge tijdsverschil? Hardlopen.nl-expert Rob Veer over wintertijd en hardlopen.

Er is een handig ezelsbruggetje voor de wintertijd: je wint-er-tijd-mee. Zondag 29 oktober duurt 25 uur, omdat de wijzers van de klok om 03:00 uur terug worden gezet naar 02:00 uur. Als je loopmaatje dat vergeet, dan staat hij zondagochtend een uur te vroeg op de afgesproken ontmoetingsplaats op je te wachten. Gedurende de vijf maanden die de wintertijd duurt is het 's ochtends een uur eerder licht en ’s avonds een uur eerder donker.

Biologische klok

Deze plotselinge verschuiving in het dag-nachtritme gaat niet onopgemerkt voorbij: het kost enige dagen om je eigen biologische klok gelijk te laten lopen met de wintertijd. Dankzij onderzoek is er steeds meer bekend over de (positieve) invloed van regelmaat in je leven op je gezondheid. Zo ging de Nobelprijs voor Geneeskunde dit jaar naar drie wetenschappers die onderzoek doen naar de biologische klok van zoogdieren. De prijswinnaars wezen onder andere op het belang van een regelmatig slaappatroon en pleiten ervoor om elke dag op dezelfde tijd op te staan, ongeacht je bedtijd en het aantal slaapuren.

Invloed op prestaties

De overgang van zomer- naar wintertijd maakt dat streven onmogelijk. Je kunt niet aan je baas vragen of je komende winter een uur later op je werk mag komen. Omdat de wintertijd een eenmalige en relatief kleine verstoring is, hoef je je normaalgesproken geen zorgen te maken over de impact op je prestatievermogen.

Opstaan op dezelfde tijd

Sommige mensen hebben als gevolg van de overgang naar wintertijd tot een week last van verschijnselen van vermoeidheid en somberheid, maar die houden nooit langer dan een week aan. Voor hen kan het helpen om 's morgens op te staan op de gebruikelijke tijd, volgens de nieuwe klok. Eet op dezelfde tijdstippen als normaal en ga ook op hetzelfde tijdstip naar bed. Zo herstel je het snelst van de tijdsaanpassing van de biologische klok.

Geen extra maatregelen

Door het terugzetten van de klok verschuift het dag-nacht ritme en daarmee ook het patroon van daglicht en duisternis. Dat vergt geen extra maatregelen en heeft geen invloed op het advies om in de wintermaanden extra vitamine-D te nemen.

Wintertijd Challenges

De overgang van zomer- naar wintertijd wordt door de Stichting Spieren voor Spieren aangegrepen om een Wintertijd Challenge te organiseren. Op meer dan 100 locaties in het land worden in het weekend van 28 en 29 oktober sportieve evenementen georganiseerd om geld in te zamelen voor het Spieren voor Spieren kindercentrum.

Hardlopen @ Klein Zwitserland

Je kunt dit weekend ook meedoen aan een van de Hardloopchallenges, bijvoorbeeld die van de Friese Loopclub Burgum. Je kunt een uur hardlopen en/of wandelen over een nachtelijk parcours door het mooie natuurgebied rondom Klein Zwitserland in Suameer. Neem wel verlichting mee. Hoe meer verlichting hoe beter. Je loopt rondjes van 5,7 of 0,9 km en je bepaalt zelf hoeveel van deze rondes je binnen een uur wilt lopen. De start van het evenement is om 02:00 (zomertijd) en de finish is een uur later, ook om 02:00 uur (wintertijd).

Foto: Shutterstock

Herstel
Rob Veer
Geschreven door

Rob Veer

Rob gaf als 16-jarige zijn eerste hardlooptraining en doorliep alle relevante trainerscursussen van de Atletiekunie. Hij begeleidt hardlopers en triatleten via RobVeer.com, van absolute beginner tot internationaal topniveau. Rob Veer is één van onze hardlopen.nl experts en bij hem kun je terecht met al je vragen over training.