Gezondheid

Hardlopen heeft een gunstig effect op je brein. Dat is wetenschappelijk bewezen, maar wist je ook dat je daarmee ook stressklachten kunt voorkomen?

Misschien heb je dat zelf ook al eens ervaren in een drukke periode: door een rondje te gaan hardlopen vergeet je even alle drukte en krijg je weer nieuwe energie. Dat komt omdat beweging een positief effect heeft op de doorbloeding van je hersenen. Dat gunstige effect is vooral te merken in de gebieden van de hersenen die zorgen voor motivatie en het nemen van initiatief.

Runningtherapie

Door dat positieve effect kan hardlopen (of bewegen in het algemeen) helpen bij mensen met stress- of burnoutklachten. Dat idee wordt actief gebruikt bij Runningtherapie. Hierbij gaan mensen met stressklachten of een depressie hardlopen met een therapeut om zo hun klachten verminderen en weer positiever in het leven te staan.

Vaak te hard tempo

Runningtherapeut Han Baeten vertelt op Allesoversport.nl dat hij bij een eerste loopsessie de klant het tempo zelf laat bepalen. "Wat daarin opvalt is dat menigeen letterlijk te hard van stapel loopt. Na enkele minuten merken ze al dat het door hun gekozen tempo te hard is om lang vol te houden. En dat is gelijk een belangrijke eerste ervaring: voelen dat ze dit tempo niet lang vol gaan houden."

Doordenderen

Die ervaring gebruikt Baeten als een metafoor voor het drukke leven: in een hoog tempo en met weinig overzicht maar doordenderen. In die loopsessies komen al snel drijfveren als bewijsdrang en patronen als perfectionisme, faalangst en iedereen het naar de zin maken naar voren. Baeten ziet ook lopers die zo hard lopen om maar niet een negatieve opmerking te krijgen.

Lege accu

In de therapiesessies benadrukt hij dat te intensief hardlopen risico's en negatieve effecten heeft op stressklachten. "Want door langdurige chronische stress hebben ze al de nodige roofbouw gepleegd op hun lichaam. En zij moeten met die ‘leeggetrokken accu’ niet nog eens extra hun lichaam in de stressmodus brengen door te intensief te gaan sporten."

Oefening voor dagelijks leven

Luisteren naar je lichaam is zijn belangrijkste advies. Gewoon rustig hardlopen waarbij je nog wat kunt kletsen kan al voor veel rust zorgen, merkt de runningtherapeut. Hij leert zijn lopers ook ervaringsgerichte oefeningen. "Want wanneer heb je bijvoorbeeld genoeg gelopen en mag je tussendoor ook wandelen (lees pauze nemen)? Thema’s die ook in hun dagelijks bestaan aan de orde van de dag zijn." 

Bron: Allesoversport.nl

Foto: Shutterstock