Gezondheid

Hardlopen en stress hebben een aparte relatie. Want een flink aantal kilometers rennen kan je stress verlagen, maar het lopen van wedstrijden kan je ook juist stress geven. In dit artikel zoomen we in op de toename van stress. En geven we handvatten om hier beter mee om te gaan. Bij de Talentenacademie kijken we dan vooral naar gedrag. Wat zijn je gedragsvoorkeuren en gedachten als je stress hebt? En wat betekent dat voor je prestatie op dat moment? Want wil je zo optimaal mogelijk presteren, dan is het snappen van de relatie tussen jouw gedragsvoorkeuren en stress cruciaal.

We weten dat je onder stress een voorkeur hebt voor bepaald gedrag. Binnen de Talentenacademie gebruiken wij de P.I.T.-test om deze gedragsvoorkeuren in kaart te brengen. Wil je dan bijvoorbeeld een duidelijke structuur of juist helemaal niet? Ga je dan nog harder werken? En wat vind je in zo’n situatie van de mening van anderen? Wanneer we dat weten, kunnen we ermee aan de slag.

De volgende stap is dat je erachter komt waarom je dit gedrag laat zien. Het dient namelijk altijd een bepaald doel. Cruciale vraag: helpt dat doel in optimaal presteren? Bijvoorbeeld: je hebt geleerd om altijd de strijd aan te gaan met je tegenstander. Want je wil graag de beste zijn. Het kan echter zijn dat je door die strijd aan te gaan, je jezelf voorbijloopt en dus uiteindelijk de strijd verliest. En dan zit hetgeen wat je jezelf hebt aangeleerd je uiteindelijke doel in de weg.

Nu je weet waar dit gedrag vandaan komt en je vastgesteld hebt dat het niet helpt, is het zaak het gedrag te doorbreken. Je gedachten spelen hierin een belangrijke rol omdat gedachten voor een groot deel je gedrag bepalen. Weet je deze op een andere manier te sturen, verandert je gedrag mee. In eerdergenoemd voorbeeld zou de gedachte dus kunnen zijn ik laat me niet inhalen want dat is een teken van zwakte. Luister je naar die gedachte, gaat je gedrag mee en bestaat de kans dat je jezelf opblaast. Weet je die gedachte te negeren of zelfs te vervangen door ik loop mijn eigen race en laat me niet leiden door kleine momenten in de wedstrijd, vergroot je de kans dat je de strijd met je tegenstander uiteindelijk wint.

Begin dus met het in kaart brengen van je eigen gedrag onder stress. Ga vervolgens na of dit gedrag je juist helpt of in de weg zit in hetgeen je wil bereiken. Zit het je in de weg, ga dan op zoek naar welk doel het gedrag dient. Nu kun je de onderliggende gedachten opsporen en deze gegeven jouw doel veranderen zodat je de kans op succes vergroot.

Meer informatie over de P.I.T.-test kun je vinden op www.pittest.nl

Fotografie: Coen Schilderman (Amsterdam Marathon 2018)

Door De Talentenacademie

De wetten van de topsport en entertainmentwereld zijn keihard, dus alles moet kloppen: fysiek, mentaal, sociaal. Ook dat kun je trainen. De Talentenacademie helpt je daarbij.