Gezondheid

Of je nu loopt om je conditie te verbeteren, je hoofd leeg te maken of gewoon een frisse neus te halen – het is belangrijk om je hardlooptraining af te stemmen op wat je lichaam aankan. Speciaal voor hardlopers heeft VeiligheidNL in samenwerking met de Atletiekunie Runfitcheck.nl ontwikkeld. Met de Runfitcheck weet je binnen 3 minuten welk type hardloper je bent en voorkom je blessures met persoonlijke tips en tricks.

De Runfitcheck begint met een check: een aantal vragen om de belastbaarheid en doelgerichtheid van de gebruiker in kaart te brengen. Aan de hand van de antwoorden wordt bepaald met welke van de vier categorieën je het meest overeenkomt:

  • De vitale loper: je traint om fit te zijn
  • De mentale loper: jij loopt om je gedachten op orde te krijgen
  • De sociale loper: jij loopt om gezellig samen actief te zijn
  • De doelgerichte loper: jij traint voor een afstand of event

Belastbaarheid

De belastbaarheid van een hardloper geeft een indicatie van de kwetsbaarheid van de sporter. Sommige lopers zijn ‘niet kapot te krijgen’, terwijl anderen bij het minste of geringste last krijgen van spieren, pezen of gewrichten. Het zal duidelijk zijn dat goed belastbare lopers een steviger trainingsprogramma aankunnen dan de minder goed belastbare. Die zullen immers voorzichtiger te werk moeten gaan met een minder intensief trainingsprogramma, met meer ruimte voor herstel en met een zeer geleidelijke opbouw van de trainingsbelasting.   

Doelgerichtheid

Het ligt misschien minder voor de hand om de doelgerichtheid van de sporter mee te laten wegen. Toch is dat in de ogen van de specialisten wel degelijk een factor van betekenis. Lopers die ‘er alles voor over hebben om hun doel te bereiken’ gaan anders met pijntjes om dan lopers die het ‘voor de fun’ doen. Doelgerichte sporters gaan over het algemeen minder lichtzinnig en flexibel om met een trainingsprogramma. Ze zijn geneigd trainingen te doen ‘omdat ze op het schema staan’ ook al geeft het lichaam signalen af dat op dat moment beter wat langzamer, of helemaal niet, getraind kan worden. In hun wereld zijn slogans als ‘no pain, no gain’ en ‘pijn is fijn’ populair. Liever verbijten ze de pijn dan dat ze een training niet afmaken. Plezierlopers doen bij pijntjes al snel wat rustiger aan omdat ze minder gericht zijn op ‘eruit halen wat er in zit’ en er geen doelen zijn die ze op het spel zetten. Dit maakt dat sporters in categorie ‘doelgerichte loper’ een hoger risico op blessures heeft dan degenen uit categorie ‘sociale loper’.

Persoonlijk advies

Op basis van de ingevulde vragenlijst geeft de Runfitcheck advies om je belastbaarheid te vergroten en je trainingsintensiteit daarop af te stemmen. De adviezen van Runfitcheck zijn ontwikkeld door een breed team van specialisten, onder wie John IJzerman (sportarts, bondsarts van de Atletiekunie), Ronald Valkenburg en Ronald Dercksen (fysiotherapeuten) en Rob Veer (trainer-coach).

Het dashboard waar je na het invullen van de vragenlijst terechtkomt, bevat video’s met voorbeelden van spierversterkende oefeningen, trainingsschema’s die aansluiten op je hardloopachtergrond en adviezen met betrekking tot de ondergrond waar je op loopt en het uitvoeren van een warming-up. Ook kun je met kennistesten meer leren over het herstel na een training en omgaan met vermoeidheid of pijn.

Zodra je je bewust bent van het type loper dat je bent, weet je wat de risicofactoren zijn waar je rekening mee moet houden. Door je hardlooptraining aan te passen op wat je lichaam aan kan en voorzichtig te zijn met te ambitieuze doelstellingen, wordt de kans op blessures kleiner. Het doel van de Runfitcheck is dan ook om hardlopers zo lang mogelijk met plezier te laten lopen.

Open de Runfitcheck!

Door Lysanne Wilkens

Lysanne Wilkens is freelance redacteur voor hardlopen.nl en gaat met alle plezier op zoek naar bijzondere verhalen. Daarnaast is ze zelf fanatiek hardloper en kan ze op diverse afstanden uit de voeten, van de 800 meter tot de halve marathon.