Hoeveel stappen zet jij op een dag?

Brenda Frunt Maandag, 7 december 2020
Hoeveel stappen zet jij op een dag?

Nu we massaal thuiswerken, komen de meeste mensen nog minder in beweging dan voorheen. Wandelen of fietsen naar het werk is ineens niet meer noodzakelijk en met deze kou begrijpen we dat je liever binnen blijft. Compenseert dat rondje hardlopen het stilzitten gedurende de dag?

Nederlanders zijn kampioen zitten. In 2019 zaten Nederlanders boven de vier jaar gemiddeld 9 uur per dag! Het is niet gek dat we een voorkeur hebben voor stilzitten. Het is natuurlijk hartstikke comfortabel. Maar ook hartstikke slecht, zowel voor lichaam als geest. Stilzitten betekent spierafbraak; if you don’t use it, you will lose it. Maar hoe kunnen we dit tegengaan?

Gemiddeld aantal stappen

Tegenwoordig zijn er vele soorten stappentellers of trackers op de markt, wat kan helpen om bewust te worden van het aantal stappen dat je dagelijks zet. Met een kantoorbaan waarbij je het grootste deel van de dag achter je bureau zit, kan dat verrassend weinig zijn. Gemiddeld kom je met een zittend beroep niet veel verder dan 3000 tot 4000 stappen per dag.

Veel zitten lijkt nadelig voor de gezondheid en hangt samen met een hoger risico op obesitas, hart- en vaatziekten en vergroot de kans op een depressie. Bovendien maakt het de kans op vroegtijdig overlijden groter. Zitten is vooral problematisch door de lange duur. Doe je ieder half uur twee minuten iets anders (zoals koffie halen of even naar het toilet), dan doorbreek je de cyclus al. Tijd om in beweging te komen!

10.000 stappen per dag

Het beweegadvies luidt: zet 10.000 stappen per dag. De Japanse arts Yoshiro Hatano toonde aan dat mensen die dagelijks voldoende bewegen een betere gezondheid hebben en besloot de minimale hoeveelheid beweging per dag uit te drukken in een aantal stappen dat je zou moeten zetten: 10.000.

Het dagelijks zetten van 10.000 stappen lijkt zelfs effectiever dan drie keer per week naar de sportschool. De middelmatige inspanning stimuleert de vetverbranding en vermindert stress. 10.000 stappen staat gelijk aan ongeveer 7 tot 8 kilometer lopen. Ga je uit van een gemiddelde wandelsnelheid van 5 kilometer per uur, dan betekent het dat je zo’n 1,5 uur bezig bent om 10.000 stappen te halen.

Op dagen dat je hardloopt, lukt het je waarschijnlijk wel om de 10.000 stappen aan te tikken. Om op andere dagen hetzelfde te bereiken, zal je beweging in je dagelijks leven moeten integreren. Door kleine aanpassingen te doen, zet je ongemerkt meer stappen op een dag. Doe je boodschappen bijvoorbeeld te voet en gebruik je lunchpauze voor een blokje om. Ook binnenshuis kun je in beweging komen door niet alles binnen handbereik te leggen. Een glas water of bakje koffie halen, is een goede reden om uit die stoel te komen! Door zitten ieder half uur te onderbreken met een klein beweegmoment, ga je spierafbraak tegen.

Dat wekelijkse rondje hardlopen compenseert de schade van al dat stilzitten misschien niet helemaal, maar het is een begin. Je komt zo eerder aan de 10.000 stappen en wanneer je naast het vele zitten voldoende sport, zijn de negatieve effecten op de gezondheid minder groot. Haal je de 10.000 stappen niet? Denk dan maar zo: elke stap is mooi meegenomen.

Brenda Frunt
Vraag de expert

Brenda Frunt

Sportdiëtist

Brenda Frunt is sportdiëtist en schrijfster van 2 sportkookboeken. Als (sport)diëtist begeleidt ze (top)sporters en inspireert ze dagelijks mensen uit het bedrijfsleven met workshops en alles rondom het gebied van voeding en vitaliteit binnen het bedrijf. Als hardlopen.nl expert beantwoordt zij jouw specifieke vragen.