Hoeveel stappen zet jij rond de feestdagen?

Brenda Frunt Dinsdag, 24 december 2019
Hoeveel stappen zet jij rond de feestdagen?
Voor veel mensen is Kerstmis gezellig samen zijn met familie en vrienden en daar hoort dan vaak lekker eten bij. Hier is natuurlijk niks mis mee maar hoeveel beweging heb je op deze dagen…? Kom je wel buiten?

Nederlanders zijn kampioen zitten. De bronnen lopen uiteen van gemiddeld 7 tot 10 uur per dag! Het is niet gek dat we een voorkeur hebben voor stilzitten. Het spaart energie, dat was vroeger noodzakelijk in tijden van schaarste. Je wist nooit of je morgen wel eten had. Stilzitten betekent spierafbraak; if you don’t use it you loose it. Maar hoe kunnen we dit tegengaan?

Gemiddeld aantal stappen

Tegenwoordig zijn er vele soorten stappentellers of trackers op de markt, wat kan helpen bij de bewustwording. Als sportdiëtist word ik hier heel erg blij van! Het geeft een duidelijk inzicht hoeveel beweging je nou echt op een dag hebt. Soms zie ik fanatieke hardlopers die drie keer per week trainen maar toch hun doelstellingen niet weten te behalen, zoals het verlagen van hun vetpercentage. Ik vraag dan uit hoeveel beweging ze hebben op dagen dat ze niet trainen. Met een fulltime kantoorbaan kan dat verrassend weinig zijn. Gemiddeld kom je met een zittend beroep op zo’n 3000 tot 4000 stappen op een dag. Zeker als je met de auto naar het werk gaat. Een paar keer per week sporten compenseert de schade van al dat stilzitten helaas niet.

10.000 stappen per dag

Wanneer we dan dagelijks richting de 10.000 stappen gaan, kunnen doelstellingen ineens wel worden behaald. 10.000 stappen staat gelijk aan ongeveer 7 tot 8 kilometer lopen. Ga je uit van een gemiddelde wandelsnelheid van 5 kilometer per uur, dan betekent het dat je zo’n 1,5 uur bezig bent om 10.000 stappen te halen. Je kunt daarom het beste al zoveel mogelijk stappen ongemerkt proberen te zetten door binnenshuis wat vaker te lopen. Sta op om een glaasje water te halen, loop eens wat vaker een rondje en neem altijd de trap in plaats van de lift. Juist elk half uur tot een uur opstaan en een paar minuten bewegen gaat onder andere spierafbraak tegen. Een stappenteller kan je daarbij stimuleren.

En dit geldt natuurlijk niet alleen voor werkdagen maar ook voor de feestdagen. Ga samen met je familie eerst een flink stuk wandelen voor dat je aan het kerstdiner begint. Dit hebben we in vroegere tijden altijd zo gedaan; eerst verzamelen of jagen en daarna pas eten. Dit systeem is al eeuwenoud! Dus vang of verzamel eerst je eten en ga dan gezellig binnen het samen bereiden en eten.

Ik wens jullie allemaal hele fijne feestdagen en een bewegend 2020!

TIP

Kijk in de hardloopkalander voor leuke loopjes op tweede Kerstdag, zoals de Kangoeroeloop in Vught.

Brenda Frunt
Vraag de expert

Brenda Frunt

Sportdiëtist

Brenda Frunt is sportdiëtist en schrijfster van 2 sportkookboeken. Als (sport)diëtist begeleidt ze (top)sporters en inspireert ze dagelijks mensen uit het bedrijfsleven met workshops en alles rondom het gebied van voeding en vitaliteit binnen het bedrijf. Als hardlopen.nl expert beantwoordt zij jouw specifieke vragen.