Gezondheid

Het is lente! Dat is voor de meeste hardlopers goed nieuws, maar niet als je last hebt van hooikoorts. Met deze tips van Hardlopen.nl expert Mirjam Steunebrink ben je goed voorbereid op het hooikoortsseizoen.

Bij hooikoorts reageert het afweersysteem op pollen (stuifmeel) door antistoffen aan te maken. Er zijn verschillende pollensoorten. Zowat 20% van de Nederlanders heeft last van hooikoorts. Hooikoorts wordt veroorzaakt door stuifmeelkorrels of pollen van bomen, grassen of (on)kruiden. Ook kamerplanten kunnen aan de basis van een pollenallergie liggen.

Symptomen van hooikoorts

Mensen met hooikoorts hebben voornamelijk last van niezen, een verstopte of lopende neus en tranende, jeukende ogen. Soms voelen ze zich ook grieperig, of hebben ze slaap- of concentratieproblemen. Ook astmasymptomen, zoals benauwdheid of een piepende ademhaling, komen voor. Mensen met eczeem hebben tijdens het hooikoortsseizoen soms meer last van het opvlammen hiervan.

De symptomen van hooikoorts zijn niet bij iedereen even ernstig. Afhankelijk van het type pollen waarvoor allergie bestaat, komen de klachten tot uiting ergens tussen februari en augustus. Ook schimmelsporen kunnen tijdens de late zomermaanden allergieklachten veroorzaken.

Tips om zelf te doen

1.Check de hooikoortsverwachting - Houd het weerbericht goed in de gaten, vooral zonnige en winderige dagen zijn minder aangenaam voor mensen met hooikoorts, omdat er dan veel stuifmeel in de lucht zit. Houd daar rekening mee bij het inplannen van je trainingen. Kijk bijvoorbeeld dagelijks op www.pollennieuws.nl om te zien wat de verwachting is voor de komende dagen.

2. Zoek de pollen niet op - Kies een route uit waarop je jouw allergenen niet tegenkomt. Het is dus goed om te weten waar je allergisch voor bent. Ben je allergisch voor graspollen, laat dan het open veld links liggen. Ben je allergisch voor bomen, dan kun je beter tijdelijk meer de stad of het water opzoeken. Met name aan zee zit er minder stuifmeel in de lucht dan in het binnenland. Ook in het hooggebergte (>1500m) komen veel minder pollen voor.

3. Loop liever ’s ochtends - Vaak zitten ’s avonds de meeste pollen in de lucht. Is er een bui op komst? Wacht dan met hardlopen totdat het gestopt is met regenen. Alle pollen zijn dan uit de lucht gespoeld.

4. Draag een zonnebril - Dit helpt je ogen onderweg te beschermen en klachten te voorkomen.

5. Kleding direct in de was - Pollen hechten zich gemakkelijk aan bezwete kleding. Gooi je loopoutfit dus meteen na het sporten in de was en spring snel onder de douche. Was daarbij je haren grondig. Daar kan namelijk veel stuifmeel aan blijven kleven, dat vervolgens in allerlei plekken in je huis kan gaan rondzweven. Hang de was ook niet buiten!

6. Raadpleeg de huisarts - Heb je verschillende voorzorgsmaatregelen genomen en krijg je toch flinke klachten? De huisarts kan je medicijnen (tabletten, oogdruppels en/of neusspray) voorschrijven die de overdreven afweerreactie van je lichaam afremmen. Deze medicatie hoef je doorgaans alleen te gebruiken tijdens het pollenseizoen en bij klachten. In het geval van astmatische klachten, zoals een piepende ademhaling of prestatieverlies bij allergie, kan het zeer zinvol zijn om een inspanningstest met zuurstofopnamemeting te laten doen bij de sportarts. Check www.sportzorg.nl voor de dichtstbijzijnde sportarts waar jij je kunt laten testen.

Door Mirjam Steunebrink

Mirjam Steunebrink is sportarts bij Martini Sportmedisch Centrum in Groningen en Sportgeneeskunde Friesland en begeleidend arts tijdens juniorenkampioenschappen van de Atletiekunie. Mirjam is zelf een fervent hardloopster.