Hoe een zwangerschap je lichaam verandert

In samenwerking met Yakult Start to Run MOMS
Woensdag, 1 juni 2022
Hoe een zwangerschap je lichaam verandert

Je bent zwanger! Kan je dan blijven hardlopen? Jazeker, maar je lichaam verandert en dat heeft gevolgen voor je hardlooptrainingen. Een overzicht van wat je kunt verwachten en hoe je daarmee omgaat.

Tijdens een zwangerschap vinden er talloze veranderingen plaats in je lichaam. Sommige duidelijk waarneembaar (dikkere buik, grotere borsten), terwijl andere ontwikkelingen zich vooral binnenin je lichaam afspelen. Als je wil blijven hardlopen tijdens je zwangerschap, is het fijn om te weten welke invloed een zwangerschap heeft op je lichaam.

Twijfel je of het een goed idee is om tijdens je zwangerschap te blijven lopen? Dan kunnen we je geruststellen. Hardlopen kan namelijk een gunstig effect hebben op het verloop van je zwangerschap: het vermindert het risico op zwangerschapsdiabetes, vroeggeboorte, pre-eclampsie (een zwangerschapscomplicatie) en een baby met een hoog geboortegewicht. Bovendien neemt de kans op een keizersnede af en draagt regelmatig bewegen bij aan de ontwikkeling van de hersenen van je baby. Als je last hebt van complicaties zoals vaginaal bloedverlies, problemen met de placenta of pre-eclampsie – of als je zwanger bent van meer dan één kind – is hardlopen wel af te raden.

Weinig energie

In de eerste drie maanden van de zwangerschap is de kans groot dat je minder energie hebt dan normaal. Je kunt blijven hardlopen, maar maak je trainingen minder lang en minder intensief. 20 tot 30 minuten is voldoende, maar als je zin hebt om wat langer door te gaan, kan dat in principe geen kwaad. Neem extra rust als je lichaam daarom vraagt en las bijvoorbeeld extra wandelpauzes in en neem vaker een rustdag. De moeheid neemt in het tweede trimester wat af, maar kan in het laatste periode weer toenemen.

Misselijkheid

Met name in het eerste trimester kun je last hebben van (ochtend)misselijkheid. Als je niet in staat bent om voedsel binnen te houden, is het beter om niet hard te lopen. Soms helpt het om verspreid over de dag kleinere maaltijden te nemen.

Bloedarmoede

Heb je last van duizeligheid, vermoeidheid of voel je je licht in je hoofd? Mogelijk heb je last van bloedarmoede. Dit komt regelmatig voor bij vrouwen tijdens de zwangerschap én bij vrouwelijke hardlopers, dus deze combinatie betekent dat je jouw ijzergehalte extra in de gaten moet houden. IJzer is belangrijk om zuurstofrijk bloed naar je spieren én placenta te transporteren. Een extreem ijzertekort kan de ontwikkeling van je baby schaden, dus laat je bloed controleren bij een arts als je klachten hebt die op bloedarmoede wijzen.

Meer gewicht

Tijdens je zwangerschap zal je gewicht iedere week wat toenemen. De buikt rekt zich steeds verder uit en dat kan, samen met de oprekkende ligamenten, pijn veroorzaken. In de laatste drie maanden zal je buik flink groeien en dat kan in de weg zitten bij het hardlopen. Een band om je buik kan verlichting geven tijdens het hardlopen. Zorg ook voor een goede sportbeha om het extra gewicht van je borsten te ondersteunen. Aan het eind van de zwangerschap wegen vrouwen gemiddeld zo’n twaalf kilo meer dan ervoor. Je kunt je voorstellen dat hardlopen dan niet meer zo eenvoudig gaat. Nog meer dan anders geldt daarom: luister naar je lichaam.

Vaker plassen

Het is niet gek als je tijdens je zwangerschap vaker moet plassen. Dat heeft te maken met het hormoon progesteron, dat samen met oestrogeen een belangrijke rol speelt bij het verloop van je zwangerschap. Bovendien krijgt je blaas minder ruimte naarmate de zwangerschap vordert, omdat je baarmoeder meer ruimte inneemt. Dat zorgt voor extra druk op de blaas, waardoor je vaker moet plassen. Zoek trainingsrondjes uit waar je makkelijk een stop kunt maken om te plassen. Ga in ieder geval niet minder drinken, goed hydrateren is belangrijk voor jouw en je groeiende baby.

Veranderend eetpatroon

Tijdens je zwangerschap verandert je eetbehoefte. Je kunt veel meer trek hebben en meer zin in voedingsmiddelen die je anders nooit eet. Het is niet erg om wat meer te eten, maar kies bij voorkeur voor gezonde voeding zoals groente, fruit en volkoren producten. Voordat je gaat hardlopen kun je het beste een maaltijd nemen met licht verteerbare koolhydraten. Geef je lichaam genoeg tijd om dat te verwerken, want je spijsvertering werkt trager tijdens je zwangerschap.

Stemmingswisselingen

Door de hormonen in je lichaam kun je last hebben van stemmingswisselingen. Je voelt je emotioneler, bent gevoeliger en mogelijk sneller geïrriteerd. Hardlopen kan helpen om je hoofd leeg te maken, stress te verminderen en je humeur te verbeteren. Tijdens het sporten maak je namelijk endorfine aan, wat je vrolijker en gelukkiger maakt!

Hardlopen na je zwangerschap

Yakult Start to Run MOMS

Heb je geen hardloopervaring? Wacht dan met hardlopen tot ná je zwangerschap. Met het programma van Yakult Start to Run MOMS bouw je op een verantwoorde manier je conditie op.

Meld je aan
Powered by Yakult Start to Run
Lichaam
Logo Yakult Start to Run MOMS
In samenwerking met

Yakult Start to Run MOMS

Met Yakult Start to Run leert iedereen hardlopen. Voor alle kersverse mama’s die het hardlopen (opnieuw) willen ontdekken komen we met een vernieuwde editie: Yakult Start to Run MOMS.