Gezondheid

Het voorjaar hangt in de lucht en dus kun je weer vaker bij mooi weer hardlopen. Toch is niet iedere hardloper hier onverdeeld blij mee, want lenteweer betekent ook een grotere kans op klachten voor hooikoortspatiënten. Zo ga je er goed mee om.

1. Loop een andere route

Het klinkt vast heel voor de hand liggend, maar ben je allergisch voor graspollen, dan is een rondje hardlopen door de weilanden niet heel handig. En ben je allergisch voor bomen, dan kun je het park en het bos beter links laten liggen. Kortom: kies een route uit waarop je jouw allergenen niet tegenkomt. Woon je in de buurt van strand en zee? Ga daar dan naartoe om hard te lopen, want hier zit minder stuifmeel in de lucht dan in het binnenland. Woon je in de grote stad? Doe dan een rondje door het centrum. Zo kun je gelijk zien of er nog ergens uitverkoop is.

2. Draag een zonnebril

Dit is een goede manier om je ogen onderweg te beschermen en klachten te voorkomen. Er bestaan speciale hardloopzonnebrillen die ook goed blijven zitten terwijl jij aan het rennen bent. Ook kun je je skizonnebril gebruiken of er eentje lenen van iemand anders. Nu de winter is afgelopen is ie voorlopig toch niet nodig in de sneeuw.

3. Loop op een ander tijdstip

Vaak zitten er ‘s ochtends de meeste pollen in de lucht. In het hooikoortsseizoen kun je dan ook het beste ‘s avonds hardlopen. Is er een bui op komst? Wacht dan met hardlopen totdat het gestopt is met regenen. Alle pollen zijn dan uit de lucht gespoeld.

4. Check de weersverwachting

Waar hardlopende hooikoortspatiënten blij worden van een regenbui, zijn zonnige en winderige dagen minder aangenaam, omdat er dan veel stuifmeel in de lucht zit. Houd daar rekening mee bij het inplannen van je trainingen. Van half mei tot half juli word je op Radio 1 na het nieuws van 17.30 uur en op teletekstpagina 709 op de hoogte gehouden van de hooikoortsverwachtingen op basis van de weersvoorspelling en de bloeiperiode van de grassen.

5. Alles in de was

Pollen zijn dol op bezwete kleding en hechten zich daar makkelijk aan. Gooi je loopoutfit dus meteen na je training in de was. Spring ook zo snel mogelijk onder de douche en was je haren grondig. Ook hier kan namelijk veel stuifmeel aan blijven kleven, dat voor je het weet op allerlei plekken in je huis gaat rondzweven.

6. Ga naar de huisarts

Heb je verschillende voorzorgsmaatregelen genomen en krijg je toch klachten? Dan kan je huisarts medicijnen voorschrijven die de overdreven afweerreactie van je lichaam afremmen. Bijvoorbeeld tabletten, oogdruppels of een neusspray. Meestal hoef je deze medicijnen alleen tijdens het klachtenseizoen te gebruiken.

7. Doe tijdelijk een andere training

Heb je erg veel klachten of zijn de voorspellingen voor hooikoortspatiënten erg ongunstig? Ruil je hardloopronde dan even in voor een binnentraining. Ook in de sportschool kun je op de loopband rennen en er zijn verder tal van andere trainingen te bedenken waar je als hardloper profijt van hebt, zoals yoga, pilates of body balance.

Bronnen: Sportzorg en Justkeeprunning

Foto: Shutterstock