Gezondheid

Over hardlopen kan je heel wat informatie vinden, maar niet alle informatie is juist. Hardlopen.nl checkt de feiten voor je bij experts. Vandaag legden wij aan sportarts Mirjam Steunebrink de volgende stelling voor: in de winter raak je sneller geblesseerd door de kou. Feit of fabel?

Mirjam: “Kou verhoogt absoluut het risico op blessures. Onder koude omstandigheden duurt het veel langer voor het lichaam lekker soepel draait. Ik verbaas me er altijd weer over dat sommige lopers zelfs bij temperaturen onder het vriespunt en harde oostenwind nog in korte broek naar buiten gaan.

Bij blootstelling aan kou vermindert de bloedtoevoer naar de skeletspieren, waardoor je gevoeliger bent voor in principe alle blessures. Deels omdat je stijf bent en dus minder gecoördineerd beweegt, en deels omdat slecht doorbloede spieren eerder overbelast en beschadigd raken. In combinatie met factoren als gladheid leidt dat ’s winters tot een fikse toename van het aantal loopblessures.

De vier belangrijkste algemene tips om blessures in de winter te voorkomen zijn:

  • Ga altijd goed gekleed op pad
  • Draag een goede muts
  • Neem je warming up extra serieus
  • Kijk goed waar je loopt. Ieder jaar weer vallen enkele lopers op hun achterhoofd, met alle gevolgen van dien. Dat moet je gewoon zien te voorkomen.

Een laatste tip is voor de lange duurlopers: zorg dat je altijd extra koolhydraten bij je hebt. Bijvoorbeeld in de vorm van een paar energierepen of een zakje gedroogd fruit. Door de kou brand je sneller door je glycogeenvoorraad heen, waardoor je bloedsuiker plotseling in je schoenen kan zakken. Als je dan niks bij je hebt en nog een eind moet, ben je zuur. Niet alleen omdat je dan moet lopen tot de dip voorbij is, maar vooral ook omdat je immuunsysteem in die periode even wat minder alert is. Je bent dan een open doel voor verkoudheidsvirussen. En een fikse verkoudheid doet het hardlopen ook geen goed.”

Bron: www.sportartssteunebrink.nl