Gezondheid

Nu de herfst echt is begonnen wordt de kans op een griepje of verkoudheid ook weer groter. Dat kan net een vervelende onderbreking in je training zijn. Bestaan er manieren om een griep of verkoudheid te voorkomen? Hardlopen.nl-expert Mirjam Steunebrink geeft 7 tips.

Een griepje kun je nooit helemaal voorkomen. Zeker als er een griepepidemie heerst wordt dat lastig. Maar je kunt wel wat doen om de kans op besmetting te verkleinen.

Goede weerstand

Een goede weerstand is van belang, zeker voor jou als hardloper. Als je vermoeid bent, weinig slaapt of wanneer je een erg laag vetpercentage hebt, gaat je weerstand omlaag. Ook vlak na een training heb je een verminderde weerstand en ben je dus vatbaarder voor infecties.

Gezonde voeding

Een gezonde voeding met daarin onder andere vitamine C, Zink en antioxidanten dragen bij aan verbetering van je weerstand. Dat zorgt dus ook dat je minder vatbaar bent.

Goede hygiëne

Goede hygiëne is ook belangrijk. Topsporters hanteren een anti-infectieprotocol waarbij onder andere op een goede handhygiëne wordt gelet en vaak handalcohol wordt gebruikt.

Drinken

Blijf goed water drinken en laat koffie meer staan. Door goede hydratatie zorg je dat de slijmafvoer wordt verbeterd en eventuele virussen zich minder goed kunnen nestelen.

Doorluchten

Lucht je huis, de slaapkamer en werkomgeving goed! Door ramen open te zetten krijgt een virus minder kans zich in de omgeving te nestelen en zich daar te verspreiden.

Bescherm Slijmvliezen

Een infectie ontstaat doorgaans door contact met de slijmvliezen. Hierbij kun je maatregelen nemen: raak zo min mogelijk met je handen je mond, neus en ogen aan. Drink niet uit een glas of fles van iemand anders. Goede handhygiëne is daarbij ook belangrijk. Maak voorwerpen als deurklinken, afstandsbedieningen, telefoons, ipad, en toetsenborden regelmatig schoon.

Rustiger aan trainen

Als je je minder voelt of bij een opkomende verkoudheid kan het helpen om rustiger aan te trainen. Dat helpt ook je weerstand op peil te houden, want door intensief trainen zal je weerstand tijdelijk verminderen. Een hulpmiddel hierbij is de rustpols. Deze is vaak 5 tot 10 slagen hoger bij een opkomende verkoudheid of griep. Dat kan dus een voorbode zijn.

Aangestoken?

Ben je op bezoek geweest bij een grieperig persoon, dan weet je meestal binnen drie dagen of je bent 'aangestoken'. Dat is de incubatietijd voor griep en de meeste verkoudheden. Twijfel je of je er goed aan doet om te gaan sporten? Lees dan dit artikel over de nek-check en andere tips bij sporten met griep of verkoudheid. 

 

Door Mirjam Steunebrink

Mirjam Steunebrink is sportarts bij SMA Noord in Groningen en Sportgeneeskunde Friesland en begeleidend arts tijdens juniorenkampioenschappen van de Atletiekunie. Mirjam is zelf een fervent hardloopster.