Gezondheid

Stress. Wie kent het niet. Bijna iedereen heeft er in meer of mindere mate last van. Lekker een rondje hardlopen kan je dan goed helpen weer op te laden zodat je er met frisse moed tegenaan kan. Maar wat doet stress met onze loopprestaties? Deze week praat Mirjam Steunebrink, sportarts en medisch expert bij Hardlopen.nl, ons bij over stress en hardlopen.

Stress is primair in feite niks anders dan dat ons lichaam zich klaar maakt voor actie onder invloed van de stresshormonen adrenaline en cortisol. In eerste instantie is dit gunstig bij bijvoorbeeld het leveren van een sportprestatie. Je kunt daardoor nét even wat meer dan onder 'normale' omstandigheden. Goed voor een pr dus. Maar een te hoog stressniveau en langdurige stress verslechteren de prestaties.

Maagdarmstelsel

Stress zorgt voor een toename van de snelheid van verbranding. Dit is te merken aan een hongerig gevoel, veel moeten plassen of vaker ontlasting dan normaal. Door een snellere passage van voedsel door de darmen worden voedingsstoffen minder goed opgenomen. Dit zorgt voor verminderde sportprestaties en krijg je eerder een hongerklop.

Hart en bloedvaten

Stress zorgt voor een verhoogde hartslag in rust, maar ook tijdens het sporten. Dit betekent dat je minder efficiënt je hartslagen kunt inzetten bij de looptrainingen: je zult doorgaans een mindere hoge snelheid halen in dezelfde hartslagzones. Zonde dus!

Cortisol

Door een verhoging van het cortisolniveau in je bloed ontstaat een toename van vetopslag rondom de buikorganen. Dit vet is nadelig voor je sportprestatie. Ook verstoort cortisol de opname van eiwitten en koolhydraten, wat ongunstig is voor een prestatie en herstel. Een hoog cortisol niveau verstoort daarnaast de slaap. Je slaapt doorgaans slecht in, schrikt 's nachts wakker of wordt juist vroeg wakker. Een slechte nachtrust staat een goed lichamelijk en mentaal herstel in de weg.

Stress heeft nogal van invloed op jouw sportprestaties. Maar sporten helpt óók om het stressniveau naar beneden te brengen. In drukke tijden is het dus zinvol wél te blijven sporten, maar doe dan liever een rustige (herstel) training in plaats van die geplande intervallen. Probeer ook extra aandacht te hebben voor gezonde voeding en voldoende slaap.

Zilveren Kruis zorgverzekering speciaal voor sporters

Voor het behalen van je sportieve doelen wil je fit zijn. Ook wij vinden jouw conditie en gezondheid belangrijk. Dankzij onze samenwerking met Zilveren Kruis kun je profiteren van de voordelen van een zorgverzekering speciaal voor sporters. Kijk op www.sportzorg.nl voor alle adressen in Nederland waar de diverse sportmedische onderzoeken gedaan worden.

Door Mirjam Steunebrink

Mirjam Steunebrink is sportarts bij Martini Sportmedisch Centrum in Groningen en Sportgeneeskunde Friesland en begeleidend arts tijdens juniorenkampioenschappen van de Atletiekunie. Mirjam is zelf een fervent hardloopster.