Altijd geblesseerd of ziek? 4 oorzaken

Rob Veer Vrijdag, 28 juli 2017
Altijd geblesseerd of ziek? 4 oorzaken
Een blessure kan iedere hardloper overkomen. Meestal ben je na aanpassing van je training en eventueel medische zorg weer snel opgelapt. Er zijn ook hardlopers die hebben altijd wat, of dat lijkt althans zo. Misschien ben jij ook vaak geblesseerd of ziek? Uit onderzoek blijkt dat daar vier veel voorkomende oorzaken voor te noemen zijn.

Soms is een blessure een kwestie van pech. Bijvoorbeeld als een andere loper op je hielen trapt waardoor je op je knie valt. Dat kan gebeuren. Het kan ook dat je de signalen van je lichaam negeerde en bent doorgelopen bij pijntjes, of dat je zonder een goede warming-up sprintjes ging trekken. Dergelijke incidentele blessures kunnen iedereen overkomen. Sommige hardlopers gaan van de ene blessure naar de andere. Als je daardoor lang uit de running bent ga je je terecht afvragen hoe dat komt.

Kwakkelende sporter

Trent Stellingwerff, verbonden aan het Canadian Sport Institute, heeft zich daarom op het fenomeen van de eeuwig kwakkelende sporter geworpen. Volgens hem is het ook voor fysio's en artsen dweilen met de kraan open als die sporter te maken heeft met een of enkele van de volgende oorzaken:

1. Erfelijk belast

Dat je kwetsbaarder of vatbaarder bent dan andere atleten heb je meegekregen van je ouders.

2. Slaaptekort

Te weinig slaap maakt je kwetsbaarder. Dit heeft namelijk een negatieve invloed op je concentratie- en het herstelvermogen.

3. Trainingsbelasting

Als de trainingsbelasting niet goed op jou is afgestemd dan heb je ook meer kans op blessures. In dat geval train je te veel of te zwaar, het kan ook dat je te weinig traint.

4.Energietekort

Een energietekort (een negatieve energiebalans) kan er voor zorgen dat lichaamsfuncties afnemen. Bij onvoldoende koolhydraten gebruik je namelijk lichaamseigen eiwitten als brandstof. En bij een tekort aan eiwitten is er sprake van minder herstel en spieropbouw. Hier is alleen sprake van bij uitputtende en behoorlijk intensieve trainingen (anders worden je vetten aangesproken).

Deskundige trainer

Gelukkig zijn de laatste drie oorzaken oplosbaar. Met voldoende uren nachtrust, een trainingsschema dat goed aansluit op je belastbaarheid en een voedingspatroon dat past bij je lichaamsbouw en energiebehoefte. Bij de atletiekvereniging zijn deskundige trainers die kunnen helpen de juiste trainingsbelasting te vinden. Meestal vind je daar ook een goede diëtist met wie je de laatste oorzaak ook aan kunt pakken. Aan je erfelijk materiaal kunnen ze niets veranderen. En dat is maar goed ook.

Blessures
Rob Veer
Geschreven door

Rob Veer

Rob gaf als 16-jarige zijn eerste hardlooptraining en doorliep alle relevante trainerscursussen van de Atletiekunie. Hij begeleidt hardlopers en triatleten via RobVeer.com, van absolute beginner tot internationaal topniveau. Rob Veer is één van onze hardlopen.nl experts en bij hem kun je terecht met al je vragen over training.