8 x Wat je nog niet wist over spierpijn

Lysanne Wilkens Woensdag, 4 november 2020
8 x Wat je nog niet wist over spierpijn
© Duy vu Dinh

Als hardloper kom je er vrijwel niet onderuit: spierpijn. Je hebt jezelf uitgesloofd en wordt daar dagen later nog steeds aan herinnerd. Maar wat speelt er eigenlijk in je lichaam af waardoor je last krijgt van spierpijn? En hoe lang duurt het voordat je die soepele tred weer te pakken hebt?

Spierpijn is een mysterie voor vele hardlopers. Het komt vaak ineens opzetten en verdwijnt na een paar dagen ook weer vanzelf. Hoog tijd om in de materie te duiken. Wist je dat…

Spierpijn kan direct optreden, maar vaak merk je pas een dag later dat je (iets te) enthousiast hebt getraind. Wanneer de spierpijn direct na het hardlopen optreedt, wordt dit veroorzaakt door de ophoping van melkzuur in je spieren. Je kunt ook één of twee dagen later ineens verrast worden door een gevoel van stijfheid in je benen. Verlate spierpijn is te wijten aan de kleine beschadigingen die in je spieren optreden wanneer je ze belast. Het gevoel dat wordt veroorzaakt door de ontstekingsreacties die de spierscheurtjes repareren, kennen we als spierpijn.

…Meestal is spierpijn 24 tot 48 uur na de inspanning het heftigst. Dat is de tijd die nodig is om ontstekingsreacties aan te wakkeren die zorgen voor de reparatie van de kleine spierscheurtjes. Na twee dagen zal de pijn langzaam minder worden en na vijf tot zeven dagen is deze meestal compleet verdwenen.

…Hoe veel last je hebt van spierpijn, hangt voor een groot deel af van gewenning. Ben je net begonnen met hardlopen, dan is je lichaam niet gewend aan de belasting en zal de spierpijn heviger zijn. Loop je dagelijks hetzelfde rondje, dan kan je lichaam de belasting na een tijdje prima verdragen en zal het nauwelijks nog spierpijn opleveren.

Spierpijn betekent niet dat je rust moet nemen. Beweging kan juist goed zijn! Dit stimuleert de doorbloeding van je spieren. Maar overdrijf niet, een opstapeling van spierschade kan resulteren in overtraining of een blessure.

…Je kunt ook last hebben van spierpijn wanneer je griep hebt. Dat heeft te maken met de signaalstoffen die je witte bloedcellen aanmaken om andere witte bloedcellen te waarschuwen voor een indringer. Deze activeren de pijnreceptoren in de spieren en zorgen voor een vage, niet duidelijk lokaliseerbare spierpijn.

Cafeïne kan spierpijn mogelijk verminderen. Wel lijken mannen hier meer profijt van te hebben dan vrouwen. In 2019 ontdekte een groep Taiwanese onderzoekers dat mannen 22 procent minder spierpijn ervaren bij inname van cafeïne tegenover 5 procent van de vrouwen.

Mannen lijken meer last te hebben van spierpijn dan vrouwen. Dit heeft te maken het hogere gehalte van het hormoon oestrogeen bij vrouwen in de vruchtbare jaren. Oestrogeen werkt anti oxidatief en vermindert spierschade.

Spierpijn kan ook fijn zijn! Hoewel sommige hardlopers spierpijn het liefst voorkomen, is het voor anderen een bevestiging van vooruitgang. Zie het als het bewijs dat je lichaam zich aanpast aan de training. Na verloop van tijd doe je dezelfde training zonder problemen.

Lysanne Wilkens
Geschreven door

Lysanne Wilkens

Lysanne Wilkens is freelance redacteur voor hardlopen.nl en gaat met alle plezier op zoek naar bijzondere verhalen. Daarnaast is ze zelf fanatiek hardloper en kan ze op diverse afstanden uit de voeten, van de 800 meter tot de halve marathon.