Gear

In de winterperiode komt het vaak voor dat je trainingen in de kou moet doen. Maar wat trek je aan in de wintermaanden tijdens het hardlopen? En waarom is thermokleding zo belangrijk?

Wat je graag draagt tijdens het hardlopen is voor iedereen weer anders. De één heeft het snel koud, maar een ander begint binnen de eerste kilometer al flink te zweten. Zeker in de winter is het dan best een zoektocht naar wat je aan moet trekken.

Kijk goed naar het weer

Het klinkt heel erg vanzelfsprekend, maar het is verstandig om goed naar het weer te kijken. Hoeveel graden is het? Hoe hard waait het? Is het vochtig of droog weer? Bij sommige weerapps wordt ook de gevoelstemperatuur aangegeven. Dit kan net wat meer informatie geven. Als de zon schijnt, word je automatisch warmer tijdens het lopen en kun je wellicht minder kleding dragen dan bij eenzelfde temperatuur op een bewolkte dag.

Thermokleding

In de winter is het verstandig om thermokleding te dragen. Het zorgt namelijk voor een goede opname van zweet. Daarnaast is het isolerend, maar laat het wel lucht door. Deze combinatie zorgt ervoor dat je het warm genoeg hebt, maar niet meteen oververhit raakt. Thermokleding sluit daarnaast goed aan op je lichaam, omdat het vaak wat strakker is. Hierdoor kun je ook meerdere lagen over elkaar dragen indien het koud is. Het zorgt voor een comfortabel gevoel.

Kijk hier voor functionele thermokleding.

Drie lagen systeem

Thermokleding is het meest effectief als je gebruik maakt van het drie lagen systeem. Zorg er dan altijd voor dat je thermokleding als eerste laag op je lichaam draagt. Anders gaat de werking ervan verloren. Een tweede laag zou een hardloopshirt met korte of lange mouwen kunnen zijn. Als derde en laatste laag kun je vervolgens kiezen voor een beschermende laag tegen wind en regen. Het liefst draag je dan ademend materiaal, zodat de warmte en het zweet afgevoerd kan worden.

Een regel die vaak gehanteerd wordt, is dat je tot ongeveer tien graden boven nul nog thermokleding kunt dragen. Is het warmer dan tien graden? Dan kun je eigenlijk zonder thermokleding al prima je trainingen doen. Uiteindelijk is dit een kwestie van proberen. Vind je het lastig wat je aan moet trekken bij welke temperatuur? Dan is het aan te raden om een tijdje een dagboekje bij te houden. Schrijf precies op wat je aan had, wat voor training je deed, hoe hard het waaide, de temperatuur en of het zonnig, bewolkt of regenachtig was. Noteer na afloop of je te warm gekleed was of het juist iets te koud had. Op deze manier weet je uiteindelijk veel beter wat je bij welke temperatuur aan moet trekken.