Gear

Loop je hard en heb je al langere tijd last van stijve kuiten? Of voel je na het hardlopen stijfheid in je rug? Dan kan de foamrol, een rol in de vorm van een cilinder die je gebruikt om jezelf te masseren, uitkomst bieden. Een aantal oefeningen na het lopen kan veel uitmaken.

De foamrol kun je gebruiken om je spieren en gewrichten beweeglijker te maken, om tijdens het lopen gebruikte spieren te ontspannen, om je herstel na een training te bevorderen en om de doorbloeding te verbeteren. Een foamrol is meestal ongeveer dertig centimeter lang, met een doorsnede van twintig centimeter. Hij neemt dus niet veel ruimte in beslag.

Rekoefeningen

Vooral als je al een tijdje last hebt van lichte spierklachten, zoals stijve bovenbenen of kuiten, kan de foamrol goed van pas uitkomen. Maar je kunt hem ook gebruiken om verschillende rekoefeningen te doen, bijvoorbeeld voor je (boven)rug. Let wel op, het is geen wondermiddel. Bij acute spierklachten, zoals een scheuring, is de foamrol geen oplossing. Daarbij is het altijd beter om naar een sportfysiotherapeut of je huisarts te gaan.

Kies een kleine foamrol

Er zijn verschillende maten foamrollen, maar een relatief kleine rol is vaak voldoende. Een grote rol van negentig centimeter is voor veel oefeningen helemaal niet nodig. Verder is de hardheid belangrijk. Een goede rol heeft een schuimrubberen laag de licht is in te drukken. Per foamrol kan de indrukbaarheid wel verschillen. Houd bij het kiezen van een rol wel rekening met de hardheid en hoeveel kracht je bij gebruik nodig hebt. Je moet tijdens de oefeningen immers wel kunnen ontspannen.

Spanningspunten

Een massage met een foamrol verloopt meestal niet helemaal pijnvrij. Maak je daar geen zorgen over, want dat hoort nu eenmaal bij een pijnlijke spierregio waar veel spanningspunten – zogenaamde triggerpoints – in het weefsel zitten. Ook als een fysiotherapeut je pijnlijke spieren masseert, voel je meestal wat pijn. Je zult merken dat de pijn niet alleen bijna meteen weg is als je de druk van je spieren af haalt, maar dat die daarna ook langer wegblijft.

Leer de fijne kneepjes

Een massage met een foamrol kun je goed zelf doen, maar het is verstandig om eerst één of twee sessies te doen met iemand die er vaker gebruik van heeft gemaakt, zoals een sportfysiotherapeut. Zo leer je de fijne kneepjes van de techniek en haal je er meer uit als je zelf aan de slag gaat. Als je het dan toch probeert is het slim om voor het optimale resultaat te gaan!