Gear

Voor en na het hardlopen is drinken makkelijk en vanzelfsprekend. Maar als je een uur of langer loopt is het verstandig om ook tijdens het lopen te drinken, zodat je vochtvoorraad op peil blijft. Dat geldt niet alleen bij warm weer. Drinken moet je het hele jaar door: ook als het koud is verlies je vocht. Er zijn verschillende manieren om water mee te nemen. Kies een waterdrager die voor jou het beste werkt.

Tijdens het hardlopen verlies je vocht door zweet maar ook door uit te ademen. Hoe groot dit vochtverlies is hangt onder andere af van de temperatuur en je inspanning. Via zweet raak je naast vocht ook mineralen kwijt. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld kramp of kun je zelfs uitdrogen.

4 x water to go

1. Bidon

Een bidon is een relatief simpele en goedkope oplossing en er kan veel water in. Een nadeel is wel dat je deze de hele tijd vast moet houden. Wel zijn er tegenwoordig allerlei extra’s die het drinken uit een bidon prettiger maken. Zoals een lekvrij ventiel, snelle knijpconstructies en een doorschijnende fles zodat je met één blik je voorraad ziet. Er zijn ook speciale gordels waarin je een bidon meedraagt. Een nadeel is wel dat de bidon zwaar blijft. Ook aan je heup ga je dat voelen tijdens een langere training of wedstrijd.

Het lijkt misschien een goed idee om een plastic wegwerpflesje mee te nemen, maar dat is het niet. De grip en de drinkopening van deze flessen zijn niet gemaakt om mee hard te lopen. De grote opening drinkt ongemakkelijk. En ga je zweten? Dan is de kans groot dat het flesje uit je handen glipt. Halverwege weggooien, kan natuurlijk alleen als je een prullenbak tegenkomt. Kortom: een bidon of flesje is voor veel lopers vooral geschikt vóór en na een training, of als je op de baan traint.

2. Handflessen

Een handfles is geen bidon, maar een fles in een speciaal tasje. Op deze manier houd je de fles makkelijk vast. De systemen hebben meestal een verstelbare handriem en duimgat wat zorgt voor optimale grip en een ontspannen hand. Bijkomend voordeel is dat je kleine spullen zoals sleutels en geld veilig opbergt achter de ritsjes. Een variant hierop is de handbottle: een fles in de vorm van een handgreep waardoor je de fles makkelijk vasthoudt.

3. Drinkgordel

Een andere veelgebruikte optie is een drinkgordel voor rond je middel. In zo’n gordel of drinkbelt kun je één tot zes flesjes kwijt. Groot voordeel is dat je hiermee het gewicht goed verdeelt. En neem je om de beurt een paar slokjes uit elk flesje, dan blijft het gewicht ook tijdens je training goed in evenwicht. Een andere heupdrager is de bekende FlipBelt, hier kun je een speciaal gevormde waterfles in kwijt.

4. Drinkvest met waterzak

Ga je voor het echt lange werk zoals ultra’s of een lange trailrun? Dan is een waterzak in een speciale rugzak of drinkvest vaak de oplossing. Binnen deze categorie is er veel keus en variatie in prijs, gewicht, comfort en aantal liters. Laat je adviseren door een expert in een hardloopwinkel.

Wedstrijden en drinken

Voor welke waterdrager je ook kiest is het slim om eerst tijdens het trainen te oefenen, voordat je een drinksysteem bij een wedstrijd gebruikt. Tijdens een wedstrijd kun je natuurlijk ook gebruik maken van de waterposten die je onderweg tegenkomt. Het aanpakken en drinken uit de bekertjes die je bij deze posten krijgt aangereikt is nog wel een kunst op zich. Eén effectieve tip: knijp het bekertje eerst tot een puntje of een teut en giet dan langzaam wat water naar binnen. Maak je vooral niet druk om water dat je morst, dat droogt wel weer.

Door Esther Vliege

Esther Vliege interviewt bekende en onbekende sporters over atletiek, en over hardlopen in het speciaal. Als freelance sport-multimedia publisher creëert ze content voor print en online. Als ze niet schrijft over hardlopen, loopt ze zelf een rondje door de duinen.