Gear

Marathonkampioene Paula Radcliffe was in 2000 een voorloper toen ze compressiekousen droeg, maar inmiddels dragen tal van top- en amateurhardlopers deze sokken. Wat doen compressiekousen precies voor je en waarom is dat nuttig?

In het begin waren ze helemaal niet zo populair, die lange sokken die bijna tot aan je knieën komen. Maar sinds de compressiekous er in tal van kleuren is en de voordelen steeds meer benadrukt worden, is het dragen ervan ook steeds gewoner geworden.

Weinig onderzoek

Misschien herinner je je nog wel dat atleet Bram Som na een lange periode waarin hij met kuitklachten kampte Europees kampioen op de 800 meter werd terwijl hij compressiekousen droeg. Het verband tussen het dragen van de kousen en het voorkomen of verminderen van onderbeenklachten was daarmee snel gelegd. Maar wetenschappelijk onderzoek naar de compressiekous staat nog in de kinderschoenen.

Pijn in je onderbeen

Wel is er een verklaring voor de werking van compressiekousen. Voor de uitleg daarvan nemen we je mee naar enkele veelvoorkomende onderbeenklachten onder hardlopers. Heb je alleen last van deze pijnklachten tijdens het hardlopen, dan komt dat vaak door het ‘inspanningsgebonden compartimentensyndroom’ of ‘logesyndroom’. Bij dit syndroom loopt de druk in je spieren tijdens het hardlopen zo hoog op dat het pijn gaat doen. Een te verre oprekking van de spierfascie (het vlies dat om je spieren heen zit) kan hier de oorzaak van zijn, maar het kan ook pijn gaan doen doordat de afvalstoffen van je spieren door die hoge druk niet kunnen worden afgevoerd.

Gunstig effect

Heb je ook voor of na je hardlooptraining pijn, dan heb je wellicht last van shin splints (een irritatie aan de schenen) of van een stressfractuur (een botscheurtje dat ontstaat door overbelasting). Mogelijk heeft het dragen van compressiekousen op al deze drie oorzaken van pijn in je onderbeen een gunstig effect.

Hoge druk

De werking van de kousen op het genoemde logesyndroom heeft te maken met de hulp die deze kousen aan je spieren geven bij het afvoeren van afvalstoffen. De hoge druk in je spieren ontstaat doordat de spieren in je onderbeen omhuld worden door een vrij stug spiervlies. Als je spieren door de inspanning tijdens het hardlopen meer brandstof nodig hebben, dan gaan de vaten naar die spieren toe verder open staan. Er kan dan meer bloed naar de spieren aangevoerd worden, met daarin de brandstoffen die ze nodig hebben.

Opzwellen

Maar doordat er ineens meer bloed aangevoerd wordt, kan het voor de spieren moeilijk worden om al het bloed en vocht ook weer af te voeren. Er vindt te veel verkeer tegelijk in je spieren plaats. Daardoor gaat de spier opzwellen in zijn stugge vlies en neemt de druk toe. Dat verklaart de pijn.

Druk van buitenaf

Als je je spieren een beetje hulp in de vorm van druk van buitenaf geeft, wordt het makkelijker om het vocht af te voeren. Je versterkt dan bij wijze van spreken de pompfunctie van de spieren. En voor het geven van die druk is de compressiekous dus nuttig.

Beschadiging

Bij shin splints en stressfracturen ligt het wat anders. Dat zijn overbelastingsblessures. Alle bewegingen die je tijdens het hardlopen maakt kunnen zo krachtig en abrupt zijn dat er op de bevestigingsvliezen van je spieren veel kracht komt te staan. Gebeurt dit regelmatig en met veel kracht, dan kunnen het bot en de botvliezen waar je spiervliezen op bevestigd zijn, beschadigen of geïrriteerd raken. De kousen zorgen ervoor dat je spieren en hun kracht in de juiste richting werken en dat er dus minder krachten op je botvliezen en botten inwerken en je minder snel irritaties of beschadigingen krijgt.

Voor- en nadelen

Sporters die de compressiekousen dragen benoemden de steun van de kousen en de mogelijke bescherming tegen blessures als voordelen. Ook hadden meerdere sporters het gevoel dat de kousen het herstel van hun onderbeenblessures bevorderden. Nadelen volgens de sporters waren het aantrekken van de kousen, wat lastig gaat, en het te strak zitten van de kousen, waardoor ze tintelingen in hun voeten of kramp in hun kuiten kregen. Dit lijkt allebei te maken te hebben met de pasvorm: het is dus belangrijk dat je compressiekousen exact voor jou op maat koopt of laat maken.

Wachten op bewijs

Kort samengevat kun je dus zeggen dat lang nog niet alles duidelijk is over de exacte werking van compressiekousen, maar dat de eerste ervaringen van sporters positief zijn. Het lijkt erop dat de kousen het herstel van veelvoorkomende onderbeenblessures bevorderen en ook een rol spelen in blessurepreventie. Het wachten is nu op wetenschappelijk bewijs.

Bronnen: Sportzorg.nl en Prorun.nl

Foto: Shutterstock