Evenementen

Veel topateleten gebruiken crosslopen in de winter als voorbereiding op het wegseizoen. Voor jou kan dit hardlopen door de modder en de bossen ook een goede afwisseling zijn. De toppers Michel Butter, Maureen Koster, Richard Douma en Elizeba Cherono geven je daarom een aantal handige tips over voorbereiding, kleding en tactiek bij een cross.

Nu het zomerseizoen erop zit is het een perfect moment om de bossen in te gaan. Een mooie periode om aan je uithoudingsvermogen en belastbaarheid te werken. Het is daarom goed om af en toe een cross mee te pakken en zo andere spieren te trainen. Ook een keer een cross proberen? Neem dan deze tips van Michel Butter (MB), Maureen Koster (MK), Richard Douma (DM) en Elizeba Cherono (EC) mee.

Hoe benaderen jullie een crossparcours?

MK: Als loper weet je wat je sterke en zwakke punten zijn. Misschien heb je moeite met zand of zijn heuvels niet jouw ding. Het is daarom van belang het parcours goed te verkennen. Zo weet je waar je tijdens de race kunt versnellen of juist gefocust moet zijn.

MB: Voorbereiding is alles. De wedstrijd is het resultaat van de voorbereiding.

RD: Daarom moet je tijdens de warming up het parcours verkennen. Dan weet je precies welke kantjes je moet pakken om zo efficiënt mogelijk te lopen.

Train je daar specifiek voor?

MB: Cross lopen is een goede basis voor lopen op de weg omdat het zo veelzijdig is. Het is uithoudingsvermogen, verzuring en kracht met elkaar gecombineerd. Deze componenten kan je natuurlijk trainen in je voorbereiding. Heuvel sprints, omvang en korter werk met pionnetjes. Dan kan je het herstellen na een heuvel heel goed nabootsen.

EC: Precies, in de voorbereiding op Chia heb ik 8 weken getraind bij de baan van mijn club. We hadden 3 bankjes, een gras- en los zandheuvel en een aantal scherpe bochten om bomen heen opgenomen. Ik merkte al heel duidelijk vooruitgang door dit soort trainingen.

RD: Ik probeer ook altijd op gravel of onverhard te trainen of met afwisselende ondergronden. Dan loop ik op asfalt en zie ik een ruiterpad en ga daar hardlopen omdat je dan in een andere pasfrequentie moet lopen en dus een andere belasting krijgt.

Wat vinden jullie lastig aan een crossparcours?

MK: Ik heb een aardig grote pas en ik heb veel moeite met parcours waar veel mul zand is.

EC: Een parcours met veel zand en modder vind ik moeilijk. Heuveltjes en boomstammetjes vind ik prima om te doen. Ik mis de kracht om snelheid vast te houden op zware zand- en modderdelen van de parcours.

RD: Ik houd wel van een parcours met afwisseling, continu een ander ritme dus dat ligt me wel.

MK: De kunst is om je pas wat te verkleinen, maar zeker als je moe bent, is dit erg lastig.

Waar letten jullie op qua kleding?

RD: Zorg dat je niet teveel aan hebt, warm krijg je het toch wel. Misschien een paar handschoentjes om later uit te trekken.

MK: Ik houd het weer goed in de gaten. Zowel te veel als te weinig kleding aan hebben tijdens een wedstrijd kan erg storend zijn. Hetzelfde geldt voor spikepunten. Neem verschillende maten mee zodat je nog kan wisselen na je parcoursverkenning.

EC: Ik heb wedstrijdschoentjes waar een spikeplaat onder gemaakt is, onmisbaar om de bochten goed aan te snijden. Qua kleding draag ik zo licht mogelijke kleding.

Nog laatste tips?

MB: Ik vergelijk het altijd met een leeuw die in zijn kooi zit. Je moet zo lang mogelijk proberen om die leeuw te temmen want anders ben je te vroeg uitgeraasd. Dus op tijd de kooi open zetten zodat je precies kan aanvallen wanneer het moet.

RD: Goed je veters strikken!

MK: Durf af en toe te bluffen. Voel je je goed tijdens een wedstrijd, zet eens een versnelling in halverwege de wedstrijd of val een keer aan als je tegenstander het niet verwacht. Bijvoorbeeld bij de ene heuvel waar je moeite mee hebt. Vergeet niet dat je tegenstander ook moe is en het mentale aspect tijdens een wedstrijd een belangrijke rol speelt! 

Cross toppers in actie bij Beekse Bergen

De SPAR European Cross Country Championships vinden op 9 december 2018 plaats in Nederland. De kampioenschappen, die in 2018 voor de 25e keer georganiseerd worden, vinden plaats bij Beekse Bergen. Op het programma van de EK Cross staan wedstrijden voor mannen en vrouwen in de categorieën senioren, onder 23 jaar en onder 20 jaar. Het onverharde parcours van de EK cross is circa 1.500 meter lang en loopt geheel over het terrein van Beekse Bergen. Op hetzelfde park zullen tijdens en rondom de EK meerdere side events georganiseerd worden, variërend van recreatieve lopen tot programma’s voor de jeugd. Kom jij ook? Koop hier je tickets of lees meer over de EK Cross.

Foto: Atletiekunie / Erik van Leeuwen