Voeding

De wereld is op dit moment in de ban van het corona virus. Dit virus kan bij sommige mensen nauwelijks klachten geven maar bij anderen juist heel veel. Vooral bij oudere mensen of mensen die ziek zijn kan het een heftige reactie geven. Premier Rutte gaf in zijn toespraak al aan dat hoogstwaarschijnlijk veel mensen het virus gaan krijgen, wat juist goed is voor de groepsimmuniteit. Hoe sterker je immuunsysteem hoe beter het in staat is om het virus te bestrijden. Hierbij wat krachtige voedingstips!

Varieer in je voeding

De hamsteraars van afgelopen weekend in de supermarkt waren niet de mensen die de meest gezonde keuzes maakte. In onze supermarkt waren er nog volop groenten te vinden zoals witlof, venkel, aardpeer, knolselderij, pastinaken en alle andere ‘vergeten’ groente. Variatie in soorten groente is heel erg belangrijk. Op deze manier krijg je alle verschillende vitamines en mineralen binnen. Daarnaast bevatten wortelachtige groente (zoals pastinaken) of andere groentes die onder de grond groeien (zoals rode bieten) belangrijke voedingsvezels. Van deze voedingsvezels worden je darmbacteriën ontzettend blij. En laat nou net je darmflora erg belangrijk zijn voor je immuunsysteem!

Darmflora

Wanneer weet je nou of je darmflora oké is? Dit kun je zien aan je ontlasting. Een goede ontlasting komt 1 tot 3 keer per dag, ziet er uit als de vorm van een sigaar en je hebt (in principe) geen wc-papier nodig. Geen wonder dat de hamsteraars ook heel veel wc-papier in hebben geslagen….

Een tekort aan vitamine C kan het immuunsysteem verzwakken. Zorg voor voldoende vitamine C via onder meer paprika, citrusfruit en kiwi’s. Ook voldoende eiwitten alsmede de essentiële vetzuren omega 3 zijn zeer belangrijk voor een goed functioneren van ons immuunsysteem. Als laatste raden onderzoekers gefermenteerd voedsel (zoals zuurkool) aan, omdat de probiotische werking de darmflora in balans kan brengen en zo positief in kan werken op het immuunsysteem.

Vocht

Drink dagelijks voldoende vocht in de vorm van water of (kruiden) thee. Je lichaam heeft vocht nodig om afvalstoffen uit je lichaam af te voeren.

Supplementen

Vitamine D, magnesium, zink en vitamine C zijn belangrijk voor het immuunsysteem en kunnen een mooie aanvulling zijn op je gezonde voeding.

En verder….

Vermijd roken, overmatig alcoholgebruik, omega 6-oliën (dus kunstmatige pakjes en zakjes), suiker en bewerkte voeding (kant- en klaarmaaltijden).

De volgende leefstijlinterventies hebben positieve effecten op het immuunsysteem:

Matige intensieve beweging (niet te intensief, dat verzwakt het immuunsysteem op de korte termijn), koude-exposure (zoals een koude douche), blootstelling aan zonlicht, stressreductie en voldoende slaap. Dus; eet volop groente (varieer!), fruit, vis, ei, olijfolie, noten, gevogelte en drink minimaal 1,5 liter water of (kruiden)thee. Beweeg voldoende in de natuur en slaap minimaal 7 tot 8 uur.

Door Brenda Frunt

Brenda Frunt is sportdiëtist en schrijfster van 2 sportkookboeken ‘Goud op je bord’ deel 1 en deel 2 die ze samen met de chef kok, Erik te Velthuis, van Sportcentrum Papendal schreef. Als (sport)diëtist begeleidt ze (top)sporters en inspireert ze dagelijks mensen uit het bedrijfsleven met workshops, 30 dagen challenges en alles rondom het gebied van voeding en vitaliteit binnen het bedrijf. De drive van de mensen uit het bedrijfsleven lijkt erg op die van topsporters en dat geeft een enorme boost!

Samen met Zilveren Kruis maken we het voor onze leden mogelijk om een vraag te stellen aan onze Gezond hardlopen Experts. Ook bieden we samen een zorgverzekering speciaal voor hardlopers. Jouw gezondheid staat voor ons op de eerste plaats!

Stel een vraag aan sportdiëtist Brenda Frunt

Onze experts geven persoonlijk advies aan leden van hardlopen.nl. Op dit moment heb jij nog geen account. Geniet van de voordelen en sluit je ook aan!

Ben je lid maar nog niet ingelogd? Log hier in en stel direct je vraag aan de hardlopen.nl experts!

Sluit je aan