Eten, drinken en hardlopen in de zomer

Brenda Frunt Zaterdag, 10 juli 2021
Eten, drinken en hardlopen in de zomer
© Lysanne Wilkens

Wanneer het flink warm is, heeft dat ook gevolgen voor het functioneren van jouw lichaam. Je zal meer zweten en verliest daardoor belangrijke mineralen. Dat maakt het in de zomer extra belangrijk om te letten op het eten en drinken dat je inneemt rondom je hardlooptrainingen.

Ik zweet me kapot tijdens het hardlopen en krijg sneller hoofdpijn. Hoe kan ik mijn lichaam zo goed mogelijk ondersteunen?

Aan dat zweten kun je weinig doen. En dat is maar goed ook: het is namelijk dé route die je lichaam kiest om af te koelen. Wat je wel kan doen, is genoeg water drinken en groente en fruit eten. Met zweten verlies je namelijk niet alleen vocht, maar ook mineralen als magnesium, calcium en natrium. Die mineralen spelen een belangrijke rol in je vochthuishouding en de functie van je spieren en zenuwen.

Handig dus als je die mineralen ook aanvult nadat je drijfnat van het zweet thuiskomt. Neem bijvoorbeeld een groot glas water en vers fruit zoals een sinaasappel, mango, bessen of ananas. Eigenlijk heeft de natuur dit voor ons bedacht; juist in de zomer vind je namelijk sappig fruit. Een smoothie van avocado, spinazie, banaan en wat water of een zelfgemaakte soep zijn ook goede manieren om mineralen én vocht binnen te krijgen. Eet er nog een hand noten bij en een gekookt eitje en je hebt meteen wat extra eiwitten binnen.

Recept: Gazpacio

Inderdaad, koude soep. Wat heb je nodig voor ongeveer zes kommen? 750 gram verse tomaten. Kroontje verwijderd en in vier stukken gesneden. 1 komkommer, gehalveerd en in grove stukken gesneden. 1 zoete rode puntpaprika, zaadlijsten verwijderd en in grove stukken gesneden. 1 witte ui, gesnipperd. 2 teentjes knoflook, gesnipperd. 1 blikje tomatenpuree van 140 gram. Het sap van 1 limoen. 3 eetlepels extra vierge olijfolie. 1 flinke hand bladpeterselie en zout en peper naar smaak.

Hoe maak je het? Voeg alle ingrediënten samen met 300 tot 400 milliliter water. Mix het met een staafmixer tot een gladde soep. Zet de soep een uurtje weg in de koelkast zodat hij lekker fris wordt en serveer daarna met wat extra bladpeterselie.

Voeding bij een hardloopwedstrijd in warm weer

Water drinken tijdens een hardloopwedstrijd is vaak voldoende. Maar is het erg warm of heb je een intensieve wedstrijd voor de boeg? Kies dan voor extra mineralen in je water, zoals een elektrolytenpoeder. Dat is een chique benaming voor mineralen in poedervorm. De meeste elektrolytenpoeders zitten helaas óók vol met suikers. Evenals isotone sportdrank. Voor een keertje is dat prima natuurlijk, maar als basis is een elektrolytenpoeder zonder suiker natuurlijk beter.

Drinken Eten
Brenda Frunt
Geschreven door

Brenda Frunt

Brenda Frunt is sportdiëtist en schrijfster van 2 sportkookboeken ‘Goud op je bord’ die ze samen met chef-kok Erik te Velthuis van Sportcentrum Papendal schreef. Als (sport)diëtist begeleidt ze (top)sporters en inspireert ze mensen uit het bedrijfsleven met workshops, 30 dagen challenges en alles op het gebied van voeding en vitaliteit binnen het bedrijf. De drive van de mensen uit het bedrijfsleven lijkt erg op die van topsporters en dat geeft een enorme boost!