Training

Het zijn barre tijden voor mooi weer lopers. En het wordt alleen maar erger! Wat was het een heerlijke zomer: er leek maar geen eind aan te komen. Ik weet niet of slecht weer lopers bestaan, maar als dat zo is dan zullen zij blij zijn dat het kouder, natter en donkerder wordt. Wat voor loper je ook bent, één ding is zeker. Als je in 2019 je persoonlijke records wilt aanscherpen, dan moet je de komende maanden aan de bak. Weer of geen weer!

De ‘r’ is in de maand. Dat is niet de r van rust, maar van rennen!

Ambitieuze hardlopers doen niet aan een winterstop. Ze zoeken geen excuses om niet naar buiten te gaan. Ja, het is donker, het is koud, soms zelfs bitterkoud, vaak nat en het lijkt wel of iedereen behalve jij lekker bij de kachel zit. Wie een wintersmoes zoekt, die zal hem vinden. Maar hoe kun je je daartegen wapenen? We laten zien hoe winterbikkels de vijf populairste wintersmoezen één voor één van tafel vegen. Leve de winter!

Het is zo koud

Ja, het kan erg koud worden…

Hoe goed heb jij je hardloopkledingkast gevuld? Kies liefst voor meerdere, dunne kledinglagen over elkaar. De onderste laag van thermisch ondergoed houd je huid droog en warm. Daar kan een shirt met lange mouwen overheen (of een fleece als het erg koud is). En ademend wind- of regenjack vormt de buitenlaag. De handen verdienen een paar lichte, maar warme handschoenen. Wist je dat je de meeste warmte via je hoofd verliest? Ga dus niet zonder muts of buff de deur uit. En je benen? Die blijven op temperatuur met een speciale wintertight.

Kijk niet alleen naar de temperatuur. Houd ook rekening met de wind. Die twee samen maken de gevoelstemperatuur. Een temperatuur van 5 graden Celsius bij windkracht 5 of 6 zorgt voor een gevoelstemperatuur van min 20!

Tip: Krijg je het warm, dan kun je een kledinglaagje uittrekken.

Het is zo donker

Ja, de dagen zijn kort en de nachten lang…

Maar hey! Met een beetje creatief denken kun je dat probleem tackelen. Er is vast wel een trainingsrondje te vinden dat goed verlicht is. Het gaat erom dat jij goed kan zien waar je loopt. Maar het gaat ook om gezien worden. Verbeter je zichtbaarheid met reflecterende kleding of een apart hesje. Je kunt het aanvullen met draagbare attributen als hoofd- en armbanden met ledverlichting.

Tip: Doe de kortere trainingen in lunchtijd en bewaar de langere voor het weekend.

Mijn longen bevriezen

Ja, die angst bestaat bij veel lopers…

Maar de vrees is ongegrond. Wist je dat zelfs bij min 30 of min 40 graden Celsius het risico dat je longen bevriezen nagenoeg nul is? Je adem wordt in de neus- en mondholte en de luchtpijp voldoende opgewarmd. Het warme bloed in de bloedvaatjes van de longen houdt ze goed op temperatuur. Anders is het met lichaamsdelen als de neus, oren, wangen en lippen, die direct aan de kou zijn blootgesteld. Bescherm ze tegen hevige kou met een dun laagje vaseline.

Tip: Bescherm je ogen tegen de koude wind en voorkom dat ze gaan tranen met een (zonne)bril.

Ik voel me niet veilig

Ja, dat is wel een dingetje…

Het is echter niet nodig om jezelf elke avond met huisarrest tot de bank te veroordelen. Misschien kun je een loopmaatje vinden. Dan voelt dat slecht verlichte industrieterrein minder dreigend en onaangenaam dan in je eentje. Misschien wil er iemand met je meefietsen? Een loopgroep of atletiekvereniging kan ook dit probleem oplossen. Kijk op hardlopen.nl welke er bij jou in de buurt actief zijn.

Tip: Neem je telefoon mee als je gaat trainen.

Ik word er ziek van

Ja, wie heeft er geen last van druipneuzen, hoestbuien, verkoudheid of griep….

Maar wacht even: wordt dat echt veroorzaakt door buiten hardlopen? Nee, integendeel! Als je niet al te bizarre trainingen doet, dan heeft sporten zelfs een positief effect op je weerstand. De oorzaak van je wintergesnotter ligt bij andere zaken. Je algehele gezondheid bijvoorbeeld; en stress, vermoeidheid, slaaptekort, slechte voeding, om er nog een paar te noemen. Zij verzwakken je immuunsysteem waardoor de alomtegenwoordige virussen naar binnen kunnen glippen. Wel is bekend dat de weerstand in de uren na een race of stevige workout verlaagd is en de gevoeligheid voor infecties verhoogd.

Tip: Trek meteen na een training warme, droge kleding aan en vul vocht en energie aan.

Staat het winterstoplicht dan nooit op rood? Ja, er zijn situaties waarin zelfs de meest koudebestendige stoempers voor anker moeten. Bijvoorbeeld tijdens, of kort na een periode met koorts. Ook bij gladheid vanwege ijzel of sneeuw kun je maar beter niet buiten gaan hardlopen. Het licht knippert oranje als je, vanwege het duister of een sneeuwlaag, niet goed kunt zien waar je loopt. Bij verreweg de meeste andere winterse omstandigheden staat het licht gewoon op groen. Blijf deze winter lekker doorlopen en je wordt beloond met mooie pr’s in het voorjaar. Weg met de smoezen, leve de winter!

Door Rob Veer

Rob gaf als 16-jarige zijn eerste hardlooptraining en doorliep alle relevante trainerscursussen van de Atletiekunie. Hij begeleidt hardlopers en triatleten via RobVeer.com, van absolute beginner tot internationaal topniveau. Als Hardlopen.nl-expert kun je bij Rob Veer terecht met al je vragen over training.