Training

Dit weekend gaat de wintertijd in. Het wordt steeds vroeger donker en steeds later licht: allemaal omstandigheden die je ritme in de war kunnen schoppen. Hoe ga je daarmee om?

Donker

Laat je niet weerhouden door het donker. Ging je altijd om zeven uur ’s avonds lopen? Probeer dat dan gewoon vol te houden. Met de juiste spullen ben je voldoende zichtbaar in het donker. Pas eventueel je route aan, zodat die beter verlicht is. Dan kun je ook zelf beter zien waar je loopt. Heb je vakantie? Maak er dan gebruik van dat je meer daglichturen tot je beschikking hebt en plan je trainingen overdag.

Toeval

Het plannen van je trainingen is meteen de tweede tip. Laat het niet van het toeval afhangen wanneer je loopt, maar plan je trainingen van tevoren in. Kijk daarbij eventueel ook naar de weersverwachting. Wordt er rotweer voorspeld voor woensdag? Schuif je training dan een dagje naar voren of naar achteren, maar sla hem niet over.

Omgeving

Heb je meer tijd om te trainen dan normaal? Maak daar dan gebruik van door je training een keer ergens anders te plannen. Ga naar het bos of het strand of neem je hardloopspullen mee als je bij iemand op bezoek gaat en loop na afloop een rondje in de omgeving.

Sociaal

Heb je moeite je trainingsritme vast te houden als de structuur van je dag verandert, of ben je minder gemotiveerd als het buiten koud en donker is? Spreek dan eens af met anderen om samen te trainen. Zo houd je elkaar gemotiveerd.

Actief

Kom je er echt niet aan toe om te gaan hardlopen, doe dan in elk geval iets actiefs en blijf in beweging. Doe eventueel thuis een aantal oefeningen en zorg ervoor dat je je normale trainingsschema zo snel mogelijk weer oppakt.